Reading is sexy ♥

Shadow and Bone av Leigh Bardugo (2012)

Leigh Bardugo (1) Ett av de bästa besluten jag tagit i år, vad gäller böcker i alla fall, är att läsa mer från ungdomsgenren. Närmast jag kommit tidigare har varit middle grade och trots att det är en oerhört mysig genre så ville jag liksom ha mer. Jag ville ha lite mer spänning, mystik och romans. Tack vare det beslutet har jag läst flera riktigt bra böcker i år och en av dessa är Shadow and Bone av Leigh Bardugo.

Upplägget för Shadow and Bone är hur bra som helst. Författaren har hittat den perfekta blandningen mellan rysk folklore, magi och romans. Jag vet inte om jag läst en bok som utspelas i Ryssland förut men jag gillar Bardugos version i alla fall. Det är Ryssland, fast kallad Ravka, i en alternativ värld. Jag gillar alla böcker som innehåller en karta och så klart har även denna en. En bra karta dessutom. Det enda jag hade önskat var att den innehöll lite fler landmärken. Men jag kan inte få allt. Det finns en karta i alla fall. Och det är mer än vad de flesta böcker har.

Leigh Bardugo (2)

Jag gillade nog alla karaktärer i Shadow and Bone. Eller alla som betydde något i alla fall. Huvudkaraktären Alina är hur bra som helst. Jag älskade henne från allra första början. Det jag tror att jag gillar allra mest med henne är att hon inte är en perfekt tjej. Hon har fel och agerar inte alltid som man ska. Det gör att hon upplevs som mer trolig – jag litar mer på henne för att hon kan fela. Jag gillade också Mal. Men Gud vad han var tvungen att växa på mig. Jag gillade inte alls honom i början. Han var en riktig douche. Och The Darkling? ♥ Le unf. Jag vet att det inte är meningen att jag ska gilla honom på grund av. Ja, ni vet. MEN. JAG KAN INTE HJÄLPA DET!

Handlingen och upplägget är också bra. Den var spännande och rolig men samtidigt grymt frustrerande. Det tog lång tid innan jag riktigt kunde uppskatta hennes dilemma och, i slutändan, val. Egentligen har det inte hunnit hända så mycket än, det är trots allt bara den första boken i trilogin, men jag gillade den. Jag kan inte påstå att jag förstår allt vad gäller Alinas förmågor, the fold eller Ravka men det är inget som hindrar mig från att gilla boken. Och trilogin är som sagt inte över än.

Jag har både andra, Siege and Storm, och tredje, Ruin and Rising, boken men plågar mig själv med att vänta med dem till början av januari. JAG VILL BÖRJA LÄSA BÖCKERNA NU men jag inser samtidigt att jag inte får kasta mig igenom dem. Jag måste ta mig tid och riktigt njuta av dem. Jag såg att det dessutom fanns fyra extraböcker i trilogin. De är tekniskt sett inte en del av trilogin men en del av samma värld. Extra information, if you will. Jag skulle också vilja läsa dessa. När vet jag inte bara…

Standard

2 thoughts on “Shadow and Bone av Leigh Bardugo (2012)

  1. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del ett | How hollow heart and full

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del två | How hollow heart and full

Kommentera

