Reading is sexy ♥

The Serpent’s Shadow av Rick Riordan (2012)

Rick Riordan (8) Jag har äntligen läst The Serpent’s Shadow, den sista delen i the Kane Chronicles, och jag måste säga att jag är nöjd med hur trilogin slutade. Jag var osäker innan jag började läsa den sista delen eftersom boken innan inte var särskilt bra. Jag behövde inte vara orolig. Trots att trilogin inte avslutades med dunder och brak så är jag ändå nöjd. Det var ett rätt så lagom avslut. Trilogin är däremot inte ens i närheten av Percy Jackson and the Olympians.

Jag gillade både Sadie och Carter men deras berättande var alldeles för rörigt. De tjafsade för mycket i metakommentarerna om sådant som inte var särskilt relevant. Jag hade egentligen kunnat hoppa över det mesta faktiskt. Som karaktärer var de rätt så sköna däremot. Jag gillade dem. Något jag hade svårare för var den potentiella romansen mellan Carter och Zia. Jag gillade deras relation i början men efter sidospåret med Zia i första och andra boken var det aldrig riktigt det samma. Det h a d e kunnat vara bra men blev aldrig riktigt det. Likaså med Sadie och Walter kontra Sadie och Anubis. Hon var alldeles för ung, tycker jag. Hon var så kickass på egen hand att hon egentligen inte behövde de två. Det var dessutom rätt så ‘meh’ i slutändan.

En annan sak som jag inte gillade – eller – som jag tyckte var lite olyckligt var att vi egentligen redan visste hur det hela skulle sluta. Det var liksom aldrig särskilt spännande trots att boken var actionladdad. Det var, som jag redan sagt, ett helt okej slut – men det skulle kunna vara starkare.

Något som jag däremot gillade jättemycket var Carter Kane/Percy Jackson novellen på slutet. Den var riktigt rolig och spännande. Jag skulle gärna läsa fler sådana noveller!

Standard

Kommentera

