Reading is sexy ♥

Tidstvillingarna av Arne Norlin och Sally Astridge (2014)

Arne Norlin (1) Jag fick ett recensionsexemplar av Tidstvillingarna för en tid sedan, egentligen skulle jag ha recenserat den i november, men det gick som det gick med det. Det är kanske inte en sådan bok som jag själv skulle valt att läsa, trots att jag läser mycket ur middle grade-genren, men jag är glad att jag fick chansen. Den var jättebra. Tidstvillingarna handlar om en tolvårig svensk tjej som heter Astrid och en tolvårig nyzeeländsk kille som heter Tamati. De upptäcker på sin tolvårsdag att de är tidstvillingar, alltså födda exakt samma tid på exakt samma datum, och att de på grund av detta kan resa till varandra med hjälp av tankekraft.

Vartannat kapitel är berättat ur Astrids perspektiv och vartannat kapitel ur Tamatis. Med detta får vi lära oss mycket om barnens olika liv. Tamati är en rätt så populär kille med en stark kärnfamilj, trots att de bråkar ibland är det uppenbart att de gillar varandra. Astrid är på många sätt och vis motsatsen till Tamati. Hon är en av skolans minst populära tjejer och trots att hon inte blir mobbad får hon heller aldrig riktigt vara med och leka. Hennes föräldrar är skilda och det verkar som att ingen har tid för just henne. Jag blev snabbt investerad i Astrids handling och jag brydde mig verkligen om hur det skulle gå för henne. Givetvis brydde jag mig om Tamati också men Astrids liv var betydligt mer intressant. Hon var lättast att relatera till – alla har antingen varit eller känt en sådan som Astrid.

Jag vet inte varför men jag tycker att Tidstvillingarna känns som första boken i en serie. Den hade ett rätt så öppet slut att jag började fundera på om det skulle komma en uppföljare. Jag skulle absolut läsa den i så fall då första boken var riktigt bra. Perfekt för en mellanstadieelev!

Standard

2 thoughts on “Tidstvillingarna av Arne Norlin och Sally Astridge (2014)

Kommentera

