Reading is sexy ♥

The Ocean at the End of the Lane av Neil Gaiman (2013)

Neil Gaiman (1) The Ocean at the End of the Lane handlar om en medelålders man som återvänder till sitt barndomshem för att gå på en begravning. Hans hem är sedan länge borta, men rester av granngården finns fortfarande kvar, han sätter sig därför vid den tillhörande dammen bakom för att tänka tillbaka på sin barndom. 40 år tidigare, då han själv var barn, begick en man självmord i en bil parkerad på deras uppfart och med den handlingen släppte mannen in ondska på deras gård. En mystisk kvinna flyttar in i deras hus och fryser ut pojken så att han tvingas fly för att överleva.

Ursäkta den hemskt dåliga förklaringen men boken är otroligt svår att förklara. Den handlade inte alls om det jag trodde att den skulle göra och uppriktigt sagt vet jag inte vad jag tycker om boken. Och andra sidan vet jag inte riktigt vad jag trodde att boken skulle kunna handla om. Den är bra skriven, jag gillar pojken och idén bakom handlingen är lockande men jag gillar inte riktigt handlingen och hur dem utvecklades. Utan att avslöja för mycket hade jag vilja haft ett annat slut. Det var liksom f ö r mycket på något vis.

The Ocean at the End of the Lane har fått mycket positiv kritik, jag vet inte om jag hört något dåligt om den faktiskt, så det hela förbryllar mig lite. Det var absolut ingen dålig bok men den var inte lika bra som alla påstår att den är. Den är vackert skriven och obehaglig på det sättet som bara Gaiman klarar av men jag tror att jag hade gillat den mer om Gaiman helt hade hoppat över vuxenperspektivet och bara berättat historien utifrån pojkens perspektiv. Jag var egentligen inte särskilt intresserad av allt det andra.

Det är som sagt en bra bok men inte bland de bättre han har skrivit.

Standard

2 thoughts on “The Ocean at the End of the Lane av Neil Gaiman (2013)

  1. Jag upplever att jag bara har läst förvirring gällande denna boken. Folk säger att den fått positiv kritik, men ingen förstår riktigt varför eller om dom gillar boken eller ej. Och många som gillar Gaiman börjar tvivla om det verkligen är deras genre… Väldigt förvirrade helt enkelt!

Kommentera

