Reading is sexy ♥

Rebel Belle av Rachel Hawkins (2014)

Rachel Hawkins (1) En av de bästa böckerna jag har läst i år är Rachel Hawkins Rebel Belle. Jag älskade den från sida ett. Men låt inte det sockersöta omslaget lura er. Trots att huvudkaraktären Harper Price är skolans mest populära cheerleader är hon också en superhjälte som beskyddar samhället hon bor i. Hon är den amerikanska söderns version av Buffy, skulle jag säga. Det är en sådan bok som skulle kunna tilltala många bara de vågade läsa den. Jag trodde att den skulle vara alldeles för söt och gullig för att jag skulle gilla den, men vad jag hade fel, det finns något för alla i Rebel Belle. Boken är rolig, fyndig, mysig och spännande på en och samma gång. Sedan har den givetvis sina frustrerande och irriterande tillfällen då jag nästan skrek rakt ut av ilska.

Jag fullkomligt älskar huvudkaraktären Harper. Liksom Buffy är hon, trots sina svagheter, hur grym som helst. Vi får ta del av handlingen genom Harpers perspektiv och det skulle kunna ha varit en nackdel men i Rebel Belle fungerar det. Hon är otroligt dominant och fördomsfull men samtidigt är hon rolig och helt hopplöst klumpig. Jag gillade också de andra karaktärerna, vissa behöver växa lite mer, men i grunden gillade jag dem. Rebel Belle är bara första boken i en serie så jag förväntar mig att det kommer att ske någon form av karaktärsutveckling.

Jag skulle också vilja veta mer om den magiska världen. De bor i den amerikanska södern men samtidigt existerar den en värld fylld av paladins och annat. Jag förstod premissen och Harpers och Davids roll i det hela, men mycket var svårt att förstå så här direkt. Jag skulle behöva mer tid, tror jag.

I april kommer uppföljaren, Miss Mayhem, och jag lääääääääääääängtar.

Standard

4 thoughts on “Rebel Belle av Rachel Hawkins (2014)

  1. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del ett | How hollow heart and full

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del två | How hollow heart and full

Kommentera

