Reading is sexy ♥

The Museum of Extraordinary Things av Alice Hoffman (2014)

Alice HoffmanDet finns för få romaner om museum, eller hur? Jag vet faktiskt inte om jag någonsin har läst en. Jag har läst romaner om konstiga varelser, som Ransom Riggs Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children till exempel, men ingen om ett museum. Med tanke på vilken spännande miljö det faktiskt är och de oändliga möjligheterna som en sådan miljö besitter känns det konstigt att det inte finns fler romaner som Alice Hoffmans The Museum of Extraordinary Things. Eller, fler som är kända i alla fall, det bara måste finnas fler.

Miljön är, som sagt, helt fantastisk. Det som gör det hela så fantastiskt är inte bara museet i sig, utan det är också det att själva museet befinner sig på Coney Island i New York City. Dessutom är det tidigt 1900-tal. Det kan liksom inte bli mycket bättre än så.

Det enda jag inte gillade var alla parallellhandlingar. Det gjorde det hela till en rätt så komplicerad läsning, jag var tvungen att gå tillbaka vid flera tillfällen för att dubbelkolla att jag verkligen hänger med. Boken hade varit helt perfekt om det inte hade varit för just detta. Trots att jag gillade majoriteten av karaktärerna kändes det som om jag aldrig riktigt kände dem. Det var en ytlig bekantskap. Om Hoffman hade hållit sig till en handling i tredje person, och med fokus på Coralie, skulle det vara en starkare bok överlag. Jag var aldrig särskilt intresserad av Ezekiels del, så att säga, och på något vis känns det som att jag hade brytt mig mer om honom redan från början om han inte hade haft sin egen berättarröst.

Hursomhelst är The Museum of Extraordinary Things en mysig, men samtidigt rätt så kuslig, magical realism som jag kan rekommendera. Dessutom är omslaget extremt snyggt.

Standard

Kommentera

