Reading is sexy ♥

Jenny läser | 3 minirecensioner | Del 8

Harry Martinsson (1) Hjalmar Söderberg (1) William S Burroughs (2)

Jag läser rätt så mycket i jobbets tjänst, så att säga, eftersom jag har en kort lässtund med mina elever varje dag. Jag brukar försöka hålla mig till tunna böcker skrivna på svenska eftersom jag samtidigt måste hålla ett öga på eleverna och se till att även de läser. Det passar liksom inte med tjocka och mentalt krävande böcker. Sedan den förra Jenny läser har jag läst två svenska klassiker och en amerikansk klassiker.

Alla tre böcker var bra men jag måste säga att Harry Martinsons Kap farväl! var min absoluta favorit. Det är nog faktiskt den bästa av hans böcker som jag har läst. Sanningen är att jag gillar Moa mer än Harry, och inte har särskilt många Harry-favoriter, men den här var riktigt bra. Jag läser inte så många böcker om havet, så egentligen har jag inte så mycket att jämföra med, men den var poetiskt välskriven med en intressant handling. Dessutom gillade jag verkligen all engelska som var med. Grymt roligt!

Jag gillade också Hjalmar Söderbergs Doktor Glas men det är, för mig och säkert många andra, en bekant historia trots att jag aldrig läst den förut.

Den nakna lunchen av William S. Burroughs var hur sjuk som helst. Jag tror att jag läste om de första sidorna tre gånger innan jag fattade något alls. Den är grymt krävande, helt ologisk och väldigt opassande att läsa samtidigt som man ska hålla ett öga på 16 stycken 13-åringar. Jag vet egentligen inte om jag gillade den eller inte. Det är liksom inte en sådan bok man gillar eller ogillar, på något vis. Den är för sjuk för det. Förorden och bakgrundsinformationen är helt nödvändiga för att förstå boken. Om jag inte hade läst den delen vet jag inte vad jag hade tyckt om den faktiskt. Jag kan känna så här i efterhand att jag vill läsa den på engelska för att jämföra originalspråket med översättningen. Det skulle säkert vara intressant…

Standard

3 thoughts on “Jenny läser | 3 minirecensioner | Del 8

Kommentera

