Reading is sexy ♥

War Damage av Elizabeth Wilson (2009)

Elisabeth Wilson (1)Jag älskar whodunits och speciellt de som utspelas under första eller andra världskriget. Jag gillar allt ifrån den historiska förankringen till att försöka lista ut vem det är som begått brottet och sedan få reda på varför. Det är som hjärngympa utan att du behöver göra särskilt mycket. Favoriten är helt klart Agatha Christies romaner men jag försöker att hitta nya författare som jag också gillar.

War Damage av Elizabeth Wilson var ett sådant försök. Romanen handlar om Regine Milner som ska försöka finna svaret på vem det är som har mördat hennes vän Freddie. Varje söndag håller hon och hennes man tillställningar hemma i sitt vardagsrum och det var efter en sådan tillställning som Freddie hittades mördad. Alla som var inbjudna den söndagen är nu mordmisstänkt och Regine känner att det är upp till henne att finna mördaren.

Trots att boken inte är särskilt djup är det en stark bok. Den har ett bra språk, fina miljöbeskrivningar och en intressant handling. Dessutom var den oerhört snabbläst. Jag läste den på tåget från Arlanda och var färdig på tre-fyra timmar. Det är en jättebra whodunit på det viset. Det enda som jag inte gillade var att det var så många namn nämnda och lite för mycket sidospår. Jag var egentligen aldrig intresserad av poliserna och rusade ofta igenom deras del av boken. Jag tycker att den hade varit ännu bättre om Regine var den enda berättaren, så som det ofta är i Agatha Christies romaner. Jag var också lite störd av sidospåret med hennes väninna och politikern. Det hade jag kunnat leva utan.

Hur det än må vara med diverse sidospår är det en bra bok med riktigt noirkänsla. Om du vill läsa något snabbt men spännande kan jag rekommendera denna, dessutom snygga, roman av Elizabeth Wilson!

Standard

Kommentera

