Reading is sexy ♥

Fear and Loathing in the South, eller, två skrämmande lika romaner

Cormac McCarthy (1)Jag har gjort något hemskt. Jag har läst två böcker den senaste tiden som var så oerhört lika varandra att jag har blandat ihop dem. Det ät något som jag aldrig gör. Jag kommer därför att bara skriva en recension och prata allmänt om innehållet för att på så sätt inte fara med osanning.

Jag har alltid fascinerats av den amerikanska södern och speciellt den korrupta delen av samhället. Jag tror att det är för att det är en värld så olik min egen. Den är hård, smutsig och socialt osäkert. Cormac McCarthy är min go-to guy då det kommer till romaner om den amerikanska södern. Han skriver fantastiska berättelser om människor på samhällets utkant och det slår aldrig fel. Allt jag läst har varit bra. På senare tid har jag däremot försökt att utforska andra författare och Frank Bill fångade mitt intresse. Till skillnad från Cormac McCarthy ser Frank Bill faktiskt ut som en av sina karaktärer. Han ser ut som en hillbilly, för att vara krass.

Child of God är en otroligt grotesk roman om oresonlig hämnd. Liksom de flesta av McCarthys romaner så baseras mycket av handlingen på social isolering och perversa människor. Vi får följa huvudkaraktären Lester Ballar som är så inställd på att hämnas samhället som kastat honom åt sidan att han kan göra exakt vad som helst får att nå sitt mål. Sakerna han gör är så hemska att jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva dem. Det värsta han gör, tycker jag, är att mörda en kvinna och ta med henne till en övergiven stuga för att sedan leva tillsammans med hennes lik en längre tid. Han sover tillsammans med henne, klär upp henne och på sätt och vis även umgås med henne. Trots att hon är död. Det är en kort roman, just över 200 sidor, men den stannar kvar med dig länge efteråt. Det ska förresten komma en film, baserad på boken, av James Franco i år. Jag rekommenderar att ni tittar på trailern då den också sammanfattar boken rätt så bra:

Crimes in Southern Indiana av Frank Bill påminner mycket om McCarthys stil. Den är mörk, snuskig och psykologiskt påfrestande. Den stora skillnaden mellan de två är att Bills roman känns mer modern än McCarthys. Eftersom han är en Frank Bill (1)yngre författare har han helt andra influenser och en annan bakgrund. Åldersskillnaden märks men det är ingenting som stör romanerna. De är bra i sin egen rätt. Jag trodde först att Crimes in Southern Indiana skulle vara en novellsamling om helt olika karaktärer men det är snarare en novellsamling om en och samma släkt. I boken tar Bill upp allt från tunga droger till prostitution och vad vi är villig att göra för vår familj. För att för mig vara en ny författare är jag superimponerad av Bills språk och förmåga att sätta in läsaren i karaktärernas värld. Jag kommer absolut att läsa fler böcker av honom och jag hoppas att han kommer att bli en lika bra författare i mina ögon som McCarthy.

Det som gjorde att jag blandade ihop de två böckerna var två av karaktärerna. Lester i Child of God är väldigt lik Abe i Crimes in Southern Indiana. Båda är lika genomruttna och villiga att offra vad som helst för att nå sitt mål. Abe är ingen huvudkaraktär men det var nog honom som jag kommer att komma ihåg längst…

Standard

One thought on “Fear and Loathing in the South, eller, två skrämmande lika romaner

  1. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del två | How hollow heart and full

Kommentera

