Reading is sexy ♥

The Infinities av John Banville (2009)

John BanvilleThe Infinities av John Banville är en mycket märklig bok. Den är både svår att förstå och svår att beskriva på ett sätt som gör den rättvisa. Jag kan förstå att den är så mycket mer än vad den ger intryck för att vara och jag är inte säker på att jag förstår den.

Det som drog mig till boken var först och främst omslaget, Banville är för mig en ny författare, det påminner på något vis om Downton Abbey med den stora och välklippta gräsmattan, skulpturen och valvet i förgrunden. Handlingen känns också väldigt mycket som Downton med otacksamma och snobbiga släktingar och intriger ingen någonsin erkänner eller bearbetar.

Jag gillade boken men måste erkänna att jag var lite besviken på antalet karaktärer. För det första, av någon anledning föreställde jag mig att det skulle vara betydligt fler barn närvarande vid pappans sjukbädd och att det var intrigerna mellan syskonen som boken skulle handla om. I själva verket var de bara två syskon och det handlade inte om deras relation. Det handlade snarare om relationen mellan det ena syskonet, Peter, och hans fru samt relationen mellan pappan och alla andra. Jag säger inte att det här är något dåligt – det var bara inte vad jag hade föreställt mig.

Sedan så förstod jag inte sidospåret med de grekiska gudarna. Vad hade de för roll i handlingen och för karaktärerna? Jag hade svårt att förstå deras syfte utöver komiken som de bidrog med. Deras del gjorde det faktiskt lite svårt att hänga med ibland. Jag hade i alla fall klarat mig utan det.

De grekiska gudarna eller de fåtalet karaktärer spelar däremot inte så stor roll. Det är en bra bok i alla fall och jag är sugen på att läsa fler böcker av John Banville. Han har ett fantastiskt språk och kan måla upp underbara bilder med det. Jag är bland annat väldigt sugen på hans Revolutions Trilogy.

Standard

Kommentera

