Reading is sexy ♥

Moab is My Washpot av Stephen Fry (1997)

Stephen Fry (1)Stephen Fry är en sådan där fantastisk människa som är perfekt på alla sätt och vis. I allt han gör och säger faktiskt. Jag har länge gillat hans skådespeleri men ännu inte läst något av eller om honom. Min värld har varit något begränsad men jag vet att han skrivit flera böcker, bland annat fåtalet självbiografier, och det är nog dessa som jag varit mest intresserad av att läsa. Han är en sådan fascinerande människa att det bara måste vara intressant att läsa om hans liv.

Moab is My Washpot handlar om de första åren i Frys liv från det att han föds till slutet av grundskolan. Jag är egentligen mer intresserad av universitetstiden eftersom det var där som han träffade Hugh Laurie, Emma Thompson och andra brittiska skådespelare men som grundskolelärare var det också intressant att läsa om Frys egna grundskoletid. Den skiljer sig så oerhört från dagens skola, speciellt från den svenska skolan, att det är svårt att beskriva. Privatskola, internat, skoluniform, sexuell frustration och kamratuppfostran är bara fyra av de orden man måste använda. Jag gick själv på en kommunal grundskola utan pengar i ett område med låga betyg och framtidssyn. Det skiljer en hel värld mellan dessa skolor men ändå så förstår man precis hur det var. På något vis. Trots det skulle jag inte vilja byta plats med honom. Han måste ha haft ett helvete.

Jag har stor respekt för Stephen Fry, ännu större efter den här boken, och jag har redan köpt den andra delen om universitetstiden, The Fry Chronicles. Jag ser verkligen fram emot att lära  mig mer om honom. Han har även en tredje del ute, More Fool Me, som låter intressant. Han hade några turbulenta årtionden runt 1980-talet med bland annat självmordförsök, alkohol och droger. Nu har jag så svårt att tänka mig honom som en sådan människa så det kommer nog att bli en intressant läsupplevelse, tror jag.

Standard

6 thoughts on “Moab is My Washpot av Stephen Fry (1997)

  1. Jag har inte läst den här, men jag läste The Fry Chronicles för ett par år sedan och älskade den. Den var så himla rolig, men det finns ögonblick när name-droppandet blev lite för mycket.

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del ett | How hollow heart and full

  3. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del två | How hollow heart and full

  4. Pingback: Läs-a-lot sommar 2015 | Dag fem | How hollow heart and full

  5. Pingback: Läs-a-lot sommar 2015 | Dag sex | How hollow heart and full

Kommentera

