Reading is sexy ♥

Inventering av Erlend Loe (2014)

Erlend Loe (5)Jag känner mig som en broken record men h e l v e t e vad jag har saknar Loe. Jag hade oturen att läsa en av hans böcker som jag inte riktigt gillade och en som jag kände mig helt ointresserad av så det känns som en evighet sedan jag läste något som jag verkligen verkligen gillade. Äntligen liksom.

Egentligen är det inget märkvärdigt med boken. Den är kort, stort radavstånd och rätt så alldaglig handling. Inventeringen handlar om Nina, en förlegad poet i helt fel tid, som desperat letar efter en comeback. Efter 10 år i Istanbul har hon äntligen kommit ut med en diktsamling. Hon är nervös men tror ändå att det ska gå bra då hon trots allt är en bra författare. Ingenting händer, inga gratulationer, inbjudningar eller försäljning, bara en mycket dräpande recension av en journalist som hatar henne. Till slut får Nina nog och bestämmer sig för att hämnas.

Det jag tycker är så bra med Inventering är just att handlingen är så okomplicerad. Det är lätta att hänga med samtidigt som det som Nina, och andra, gör och säger är helt borta. Hon är helt klart inte psykiskt stabil men eftersom det är hon som är huvudkaraktären så behandlas det som helt normalt. Störtskönt. Det andra som jag gillar med Inventering är just Nina. Det var ett bra val att ha en kvinna som huvudkaraktär, tycker jag, eftersom det gör för en bra diskussion. Boken handlar ju i stort om kvinnans psyke och synen på professionella kvinnor of a certain age, så att säga.

Om man inte har läst Loe innan så kan jag faktiskt rekommendera att man börjar med den här. Eller Doppler. Fördelen med att börja med den här är att den är rätt så lik temporär skönlitteratur. Doppler är lite mer nischad på människor med allt för sjuk humor.

Standard

Kommentera

