Reading is sexy ♥

Burial Rites av Hannah Kent (2013)

Hannah Kent (1)Burial Rites av Hannah Kent är en av de bästa böckerna som jag läst i år. Jag tror till och med att det är den näst bästa boken, bara The Diviners av Libba Bray slår den, faktiskt. Det var en sådan där bok som jag, parallellt med att läsa den, slog upp saker på internet för att lära mig mer och då jag la ifrån mig boken funderade jag på handlingen och karaktärernas öden. Och då jag läst färdigt boken tog det evigheter innan jag mentalt kunde gå vidare – jag tänker fortfarande på den ibland faktiskt.

Jag undrar hur boken egentligen kom till. Burial Rites är nämligen baserad på Islands sista avrättning 1829 men trots att det är en verklig händelse så är det ingen sakprosa. Det är gammal hederlig prosa. Dessutom är boken skriven av en Australiensk debutförfattare. What.

you_dont_understand_why_she_gets_mad_when_you_show_up_to_dinner_an_hour_lateBurial Rites handlar om den sista avrättningen som någonsin skedde på Island, 1829. Den fattiga pigan Agnes anklagades för att tillsammans med två andra ha mördat bönderna Nathan Ketilsson and Pétur Jónsson. I bokens inledning har hon fått sin dödsdom men ska fram till avrättningen bo hos distriktets ordningsman Jon Jonsson med familj. Under hennes vistelse ska hon arbeta tillsammans med familjen och träffa en präst för att prata om sina synder. Vid dessa möten berättar hon om hennes bakgrund och varför hon begick detta hemska brott. Vi får dessutom fördjupa oss i familjens och prästens relation till Agnes.

Det är en helt fantastisk bok och jag har haft sådana problem att göra boken rättvisa. Den är liksom så djup och emotionellt svår att du inte kan sätta dig in i den förrän du har läst den. Jag tror att jag nästan får skriva en lista med allt som är bra med boken för att få ordning på mina tankar.

1. Perspektiven

Handlingen berättas ur flera karaktärers perspektiv. För det första berättar Agnes handlingen så som hon upplever den. Hon är förvisso opålitligt eftersom hon dels inte verkar ha särskilt bra koll på vad det är som händer, dels faktiskt mördade någon. Och andra sidan har vi ingen annan som kan berätta varför det här har skett. För det andra finns det flera andra karaktärer som agerar tredje-personsberättare vid valda tillfällen. Att använda sig av flera perspektiv tillåter verkligen för en djupdykning i karaktärernas känslor, psyke och drivkraft.

2. Bakgrundshistorien

Allt som hände i boken hände också i verkligheten. Förvisso är mycket i Burial Rites spekulationer men ramen är fortfarande detsamma. 1829 avrättades en kvinna som hette Agnes på Island. Hon var anklagad för mord, hennes namn stämmer och platserna på Island stämmer. Däremot är det mycket information om både brottet och kvinnan som saknas och Kent har därför varit tvungen att gissa sig till dialoger och annat.

3. Författarens dedikation

Det här går lite hand i hand med punkt två men; det är otroligt uppenbart att Kent brinner för Agnes öde. Jag läste att Kent rest till Island för 10 år sedan och fascinerades så mycket av både landet och Agnes att hon beslöt sig för att skriva den här boken. Det är med andra ord en 10-årig process. Förstå hur mycket du måste brinna för det här för att hålla ut så länge. Spontant känns det ju lite skönt också att slutprodukten blev så bra.

4. Atmosfären

Boken är otroligt atmosfärisk. Kent är en mästare på att i detalj gå in för hur karaktärerna känner och på att beskriva Island utan några som helst försköningar. Hon berättar precis som det är och med det lyckas hon skapa en oerhört kuslig atmosfär.

5. Karaktärerna

Det är nog inte meningen att läsaren ska sympatisera med karaktärerna. Snarare ska vi ifrågasätta huruvida Agnes faktiskt begick det här brottet och varför hon i så fall gjorde det. Liksom med atmosfären är Kent oerhört uppriktig och lyfter fram deras bra så väl som dåliga sidor. Jag sympatiserade nog aldrig med Agnes men samtidigt kände jag en stark samhörighet med bilden av den utsatta kvinnan. Det var intressanta karaktärer och fascinerande att de existerat på riktigt, trots att Kent kan ha bytt ut vissa namn.

6. Allvaret

Det finns inte en gnutta humor i boken. Absolut ingenting som kan uppfattas som humoristiskt. Det var rätt så passande, tycker jag, med tanke på ämnet som boken faktiskt behandlade.

7. Platserna

Trots att bakgrundshistorien är hemsk så kände jag spontant att jag älskar Island. Vilket vackert, kallt och kusligt landskap. Kent lyckades verkligen att måla upp en passande bild av Island. Det var som om jag befann mig på Island, trots att jag aldrig varit där, då jag läste den.

8. Känslorna

Det är verkligen en emotionell resa. Jag kände allt från avsky, tröstlöshet till fridfullhet medan jag läste. Det är nog svårt att inte vara emotionellt berörd, tror jag. Karaktärernas känslor och känslomässiga agerande är en stor del av boken samtidigt som dina egna känslor och analyserande sätts på prov. Frågan som ställs mellan raderna, upplever jag, är hur du känner inför tanken att Agnes faktiskt kan vara oskyldig.

9. Avsaknaden av hopp

Punkt åtta är minst sagt en laddad fråga eftersom du samtidigt vet att det bara finns ett slut; Agnes döms som skyldig och avrättas. Det finns verkligen inget hopp för hennes överlevnad och hon har accepterat det långt innan du och de övriga karaktärerna har gjort det.

10. Den Isländska kvinnan

Trots att jag kanske inte sympatiserar med Agnes så älskar jag henne samtidigt. Hon har verkligen inte haft några fördelar i livet och de som hon sätter sin tillit till överger henne. Trots att hon vet att hon ska dö så är hon stark och bugar aldrig inför någon. Hon är känslomässigt styrd och hon både älskar och hatar. Jag har inte mött en isländsk kvinna i litteraturen förut men Agnes är en bra början.

Standard

4 thoughts on “Burial Rites av Hannah Kent (2013)

  1. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del ett | How hollow heart and full

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del två | How hollow heart and full

Kommentera

