Reading is sexy ♥

Eunomia av Erika Vallin (2014)

Erika Vallin (1)Under hösten har jag i rätt avslappnad takt läst Erika Vallins ungdomstrilogi om tolvåriga Asrin och världen bortom speglarna. Jag blev tillfrågad för en tid sedan om jag var intresserad av att läsa hennes senaste bok, Eunomia, men jag hade inte läst de första två än. Jag kände igen både författaren och omslagen, jag kommer till och med ihåg när den första publicerades för något år sedan, och lånade därför de på det lokala biblioteket. Det har varit en skön läsupplevelse från dag ett.

För det första är det två riktigt bra världar som Vallin byggt upp. Det är dels ett mysigt Stockholm, dels ett futuristiskt men otäckt Eunomia (världen bortom Speglarna). Jag föredrog handlingen som utspelades i Stockholm och resten av den verkliga världen. Jag tror att det beror på att det mesta av handlingen fokuserades på den världen och att läsaren inte fick utforska Eunomia tillräckligt mycket. Jag hade i alla fall behövt mer tid för att verkligen ta åt mig allt som hände i Eunomia. Trots detta så var även det en intressant, men rätt så skrämmande, värld.

För det andra är de tre huvudkaraktärerna, Asrin, Lima och Max, hur sköna som helst. Jag gillade alla tre från sida ett. Unga huvudkaraktärer kan, om man har otur, vara ett hinder för den äldre läsaren men jag tycker att Erika Vallin skötte jobbet utmärkt. Jag hade inga problem med att de var så unga. Jag kan snarare tycka att det var en för del med tanke på var fokusen låg. Nu handlade trilogin om att finna Eunomia och att rädda världen. Om karaktärerna hade varit äldre hade det varit mer fokus på relationer och liknande och jag kände att det liksom inte passade i denna situation.

För det tredje gillade jag fokusen på kunskap och lärande. Jag vet inte om det är läraren i mig som talar men jag gillade att Asrin var duktig i skolan, att hon gick med i klubben och att hon läste böcker. Och att det liksom inte gjordes till en grej heller. Det vara var så.

Slutet däremot. Slutet. Jag tänker kallt anta att det kommer en uppföljare för det var alldeles för öppet och deprimerande slut. Det passade perfekt in i handlingen men samtidigt var jag så inte beredd på det.

Trailer till den första boken

Alla tre böcker i Erika Vallins ungdomstrilogi finns att läsa om och köpa på följande sidor:

Adlibris | Goodreads | Hemsida

Standard

One thought on “Eunomia av Erika Vallin (2014)

  1. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del ett | How hollow heart and full

Kommentera

