Reading is sexy ♥

Den Hemliga Historien av Donna Tartt (1992)

Donna Tartt (1)Donna Tartt är en författare som helt gått mig förbi. Jag visste faktiskt inte ens att hon existerade förrän Steglitsan publicerades förra året. Jag vet förvisso inte om jag varit redo att läsa något som hon skrivit förrän nu heller. Hon skriver ju så tjocka böcker och jag läser aldrig tjocka böcker. Vilken misstag det hade varit om jag inte hade läst Den Hemliga Historien. Det är ju lätt en av de bästa böckerna jag läst i år. Kanske någonsin faktiskt. Allt var liksom så bra.

Jag har alltid varit rätt så skeptisk till böcker som utspelas på universitet eftersom karaktärerna i dem lätt kan förvandlas till självupptagna tråkmånsar. Eller så har böckerna i sig en slags anda av självupptagenhet. Hur det än är så är det tråkigt att läsa sådana böcker. Tartt lyckas bevara det intressanta och romantiska med amerikanska universitet i Den Hemliga Historien. Vi får följa med på föreläsningar om det grekiska språket och grekisk litteratur, vi får följa med till biblioteket, elevhemmen och ut på fester och middagar. Trots att det mesta av föreläsningarna gick långt över min horisont var det ändå på något vis intressant.

Karaktärerna var lika intressanta som de var knäppa. Det kändes som att de var hämtade ur något av F. Scott Fitzgerald, fast med en modern känsla. Jag gillade huvudkaraktären Richard och kunde sympatisera med hans bakgrund och situation på universitetet trots att jag inte har något gemensamt med honom. De vänner som han fick på universitetet var betydligt mer annorlunda än honom själv, och det är här det intressanta kommer in i bilden, men det betyder inte att jag inte gillade dem. De har flera rätt så vidriga personlighetsdrag men ändå så kan handlingen inte leva vidare utan dem. De är elitister, elaka och småsinta men ändå är det svårt att inte gilla dem. Den enda som jag verkligen inte gillade var karaktären Bunny, gud vad jag störde mig på honom, vilket är intressant då det egentligen är han som är offret i boken. Jag kunde verkligen inte gilla honom, eller finna ett enda sympatiskt drag i honom, hur mycket jag än försökte. Jag tror i och för sig inte att det är meningen att vi ska gilla honom. Jag tror egentligen att syftet med boken är att vi ska ifrågasätta om en persons handlande kan rättfärdiga en annan persons handlande. Vad är det som ger gruppen rätt att ge sig på Bunny och varför känner vi som läsare inte starkare band till Bunny som ändå är offret?

Det var en mycket intressant bok som, trots att den var över 700 sidor, bara flög förbi. Jag älskade varje sida och kommer definitivt att läsa boken igen. Nästa Tartt-projekt är Steglitsan som jag köpte vid samma tillfälle som Den Hemliga Historien. Yay!

giphy

Standard

2 thoughts on “Den Hemliga Historien av Donna Tartt (1992)

  1. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del ett | How hollow heart and full

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del två | How hollow heart and full

Kommentera

