Reading is sexy ♥

Homer and Langley av E.L. Doctorow (2011)

EL Doctorow (1)E.L. Doctorows Homer and Langley var verkligen en emotionell bergochdalbana. Trots att handlingen i sig inte är särskilt utmärkande, den är bra men inte exceptionell på något sätt, hade jag otroligt svårt att släppa taget om den. Boken hemsökte mig i flera veckor. Jag tror att det är kombinationen av handling, karaktärer och miljö som gör det hela till en sådan emotionell upplevelse.

Boken handlar om två bröder från New York Citys överklass, Homer och Langley, som har en minst sagt excentrisk livsstil. De bor mitt i NYC men är samtidigt mycket isolerade och Doctorow har verkligen försökt att fånga ensamheten bland alla möten och fester som bröderna har. Han gör ett fenomenalt jobb med att inte bara återskapa denna ensamhet utan också med att göra läsaren införstådd i hur bröderna egentligen har det. De vill gärna måla upp en bild av att allt är som det alltid har varit men som läsare vet vi att de befinner sig i ett ständigt förfall. Som läsare förstår vi hur de egentligen bor och hur de egentligen ser ut även om bröderna vill tro att de har det hur bra som helst. De påminner mig om fattiga miljonärer faktiskt.

Det händer egentligen inte så värst mycket i boken men samtidigt finns det nog inte en onödig sida i hela boken. Det finns nog inte ett enda onödigt ord, skulle jag vilja säga. Utvecklingen av brödernas sociala liv och skicket av deras hem var oerhört gripande. Den sista sidan var nog det allra allra bästa med hela boken. Jag satt med andan i halsen och när den sista meningen kom var jag som golvad. Slutet var fenomenalt.

Det enda problemet jag hade med boken var att jag hade svårt att gå vidare efteråt. Jag befann mig i ett emotionellt tumult.

Standard

One thought on “Homer and Langley av E.L. Doctorow (2011)

  1. Pingback: The March av E.L. Doctorow (2005) | How hollow heart and full

Kommentera

