Reading is sexy ♥

A Walk in the Woods av Bill Bryson (1999)

Bill Bryson (1)Bill Bryson har blivit nästan som en mytologisk varelse i mitt huvud. För mig är han ungefär lika mysig som jultomten och kan bara skriva massiva popkulturella böcker om supertunga ämnen. Och det är ju helt sant också. Fast, också, helt och hållet fel.

Jag har ä n t l i g e n läst min första Bill Bryson och vilken fullträff det var. Jag älskade varje sida av A Walk in the Woods: Rediscovering America on the Appalachian Trail trots att jag varken har varit på the Appalachian Trail eller planerar att överhuvudtaget åka dit. Det verkar rent av livsfarligt.

Bryson gör en mycket intressant och rolig skildring av den berömda bergskedjan. Det är kanske den mest besökta bergskedjan i världen, flera böcker och artiklar har skvitis om den, men Bryson gör det till något unikt. Han blandade naturskildringar med historia och nutida samhällsobservationer på ett mästerligt sätt. Jag tror att denna blandning av nutid och historia var nödvändig för den här typen av bok. Om den bara hade haft det ena eller det andra hade den inte varit lika intressant, tror jag. Bryson fokuserar också på personmöten i boken. Den är ganska tung på dialogsidan vilket gör att den nästan kan läsas som fiktion. Bryson hade inkluderat flera dialoger mellan honom själv och Katz (och även med andra) men det passade. Dialogerna var stundvis hysteriska och lättade upp stämningen. Det enda som jag kände att jag saknade var bilder från deras resa och en mer detaljerad karta i inledningen. Det fanns en karta men den var oerhört generell. Stundvis fattade jag inte var de var någonstans och det var då svårt att hänga med.

Trots det rekommenderar jag verkligen A Walk in the Woods. Det är en mycket intressant bok som gör mig sugen på att läsa mer av författaren!

Standard

2 thoughts on “A Walk in the Woods av Bill Bryson (1999)

  1. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del ett | How hollow heart and full

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del två | How hollow heart and full

Kommentera

