Reading is sexy ♥

A Delicate Truth av John le Carré (2013)

John le Carre (2)Jag gillar inte att säga att en författare är en favorit om det inte betyder att jag läst en stor del av hans eller hennes böcker. Har jag inte läst tillräckligt känns det som om jag vet för alldeles för lite om författarens stil för att kunna bilda mig en ärlig uppfattning. Tänk om jag har läst de enda böckerna som är bra och att allt annat är hur dåligt som helst. Det skulle faktiskt kunna hända. I min värld i alla fall.

Jag har bara läst två böcker av den brittiske författaren John le Carré (En eftersökt man och nu A Delicate Truth) men vill ändå påstå att han är en av mina favoritförfattare. Jag fullkomligt absorberade den första boken och hade svårt att lägga ifrån mig den. Det var likadant med A Delicate Truth. Jag måste börja med att erkänna att det var svårt att komma in i handlingen eftersom den fokuserade mer på krigföring än vad jag är van vid. Jag har nog aldrig läst en liknande bok faktiskt. Det var svårt att hänga med ibland men allteftersom lärde jag mig vad vissa uttryck och aktioner betydde. Det var egentligen bara förvirrande i början. Det var egentligen bara detta som drog ned mitt betyg från en sexa eller sjua till en femma. Jag kan tänka mig att vid en omläsning kan boken få ett högre betyg. Jag gillade allt annat.

Det var intressant att boken skiftade huvudkaraktär. I inledningen är huvudkaraktären den mystiske, men samtidigt förvirrade, Paul Anderson. Han heter egentligen inte Paul Anderson utan jobbar under täckmantel med Operation Wildlife vars mål är att eliminera en terrorgrupp på Gibraltar. Operationen saboteras och det hela tystas ned. Handlingen spolas fram några år och huvudkaraktär byts till Toby Bell, privatsekreterare till den brittiske premiärministern. Toby råkar som av en händelse höra talas om Wildlife men då han frågar om vad det är vill ingen prata om det. Toby bestämmer sig således för att, till varje pris, ta reda på sanningen. Handlingen skiftar tillbaka till Paul Anderson för en stund men bokens egentliga syfte är att studera utfallet av Tobys och Pauls handlande. Det som är så bra med handlingen är hur lättlurad man känner sig. Jag vet att det låter konstigt men trots att läsaren följer med två huvudkaraktärer genom hela händelseförloppet (-en) och vet i princip allt som händer så lyckas le Carré vända det hela så att det slutar med att du inte har en aning om vad det är som egentligen händer. Det är riktigt snyggt gjort och, att döma av En eftersökt man och A Delicate Truth, en specialitet a la John le Carré.

Jag har två böcker av honom som jag fortfarande inte har läst, Spionen som kom in från kylan och Our Kind of Traitor, men jag ser verkligen fram emot dem. Jag tror faktiskt att jag kommer att gilla allt jag läser av honom – det hoppas jag i alla fall!

Standard

Kommentera

