Reading is sexy ♥

The Diviners av Libba Bray (2012)

Libba Bray (1)

The Diviners av Libba Bray, utgiven 2012 av Little, Brown Books, 578 sidor. Läst på engelska. 7/7 i betyg.

The Diviners av Libba Bray är utan tvekan den bästa boken jag läst hittills i år och jag kan varna er redan nu att det här kommer att bli en otroligt irrationell och dramatisk recension helt utan eftertanke eller reflektion. Jag har länge beundrat omslaget men inte vågat läsa boken på grund av dess längd. Jag vet faktiskt inte hur många månader den har legat i min varukorg på Adlibris och hur jag, i sista sekund, fegat ut. I juli tog jag äntligen tag i saken och läste den. Och. gud. vilken. bra. bok. Jag har alldeles för många känslor associerade med den här boken för att jag ska kunna uttrycka mig på ett ordnat sätt.

För det första är det en intressant handling. The Diviners handlar om 1920-talets New York City. Evie O’Neill har blivit skickad till sin morbror Will i New York City efter en skandal som skedde på en fest i Ohio. Föräldrarna klarar inte av Evies beteende och de tror att några månader i NYC kommer att få henne på rätt bana igen. Evie kunde inte vara mer upprymd över att bo i staden där allt händer. Snart upptäcker hon att allt kanske inte är så perfekt som det verkar. En ung kvinna har hittats brutalt mördad med occulta symboler på kroppen (eller var de på marken runt omkring henne?). Evie, Will och Wills assistent Jericho blir snart indragen i något som ska visa sig vara så mycket djupare och farligare än en okänd mördare i New York City. Handlingen var intressant, snabb i vändningarna, spännande och rolig. Morden, som är bokens egentliga huvudsyfte, var läskiga och trots att vi fick också följa mördaren var de samtidigt mystiska.

För det andra har Libba Bray verkligen fångat hur New York City var på 1920-talet. Eller hur jag tror att det var, i alla fall. Hon har verkligen fångat allt från kläderna till språket och kulturen. Det kändes som att jag ständigt befann mig i handlingen då jag läste boken. Det mest irriterande, men samtidigt något av det roligaste, var språket. Det finns inget uttryck jag ogillar så mycket som ”old boy” eller ”old girl” för att beskriva en kompis och gud vad de använde det uttrycket. Det passar förvisso till eran och jag hade inte velat ha det på något annat vis. Det kändes som att Bray verkligen hade ansträngt sig för att skapa den rätta känslan och det gjorde mycket för handlingen, imho.

nyc-streetscene 1-you-want-to-move

För det tredje var karaktärerna hur bra som helst. Jag måste erkänna att jag inte brydde mig om alla karaktärer lika mycket men jag hoppas att det är något som kommer att ändras i kommande böcker. Huvudkaraktären är den moderna och glada Evie. Hon är den karaktär som genomgår den största förändringen i boken från att vara bekymmerslös och rätt så ansvarslös till allvarsam och handlingskraftig. Hon är nog en sådan karaktär som du antingen älskar eller hatar, jag har läst en eller två recensioner som inte gillade henne, men jag gillade henne från första början. Boken behövde henne. Morbror Will är lite av ett mysterium för mig. Jag har svårt att bestämma hans ålder, ibland upplevs han som mycket ung och ibland som mycket gammal, liksom hans personlighet. Jag gillar honom men det är svårt att få ett riktigt grepp om honom. Sam, och andra sidan, var en sådan karaktär som du bara måste gilla, trots att du vet att han kommer att lura dig på allt du äger i slutändan. Han är för charmig helt enkelt.

Det fanns några få karaktärer som jag stundvis hade svårt för. En av dem var Jericho. Jag hade svårt för honom i början eftersom jag inte förstod varför han var så tvär och barsk men allteftersom jag fick bakgrundshistorien gillade jag honom. Jag förstår varför han var på det sättet han var. Likaså hade jag stundvis svårt för Memphis. Han hörde som aldrig riktigt till huvudhandlingen att jag inte riktigt förstod vad han gjorde i boken. I efterhand kan jag förstå att hans roll kommer att växa och att han säker kommer att vara en bärande roll i kommande böcker. I The Diviners var hans roll egentligen bara en kontrast mot de vita karaktärerna och han belyste hur det var att vara african-american i 1920-talets New York City. Jag hoppas att han kommer att få en viktigare roll framöver eftersom jag ändå känner att han är intressant. Mabel var en enda karaktären som jag egentligen aldrig gillade. Hon var ett hinder för mig och gud. vad. tråkig. hon. är. Jag hoppas verkligen att hennes karaktär utveckla och att hon kan ta lite större och dominerande plats i andra boken…

divAllt detta (handling, stämning och karaktärer) för The Diviners till en helt underbar bok. Den har liksom allt. Och det den inte har kommer den att få i kommande böcker. Det är definitivt en sådan bok som jag kommer att vilja läsa om igen. Jag vill faktiskt redan läsa om den men jag inser att jag måste behärska mig något i alla fall. Troligtvis kommer jag att läsa om den då bok nummer två, Lair of Dreams, kommer ut i april nästa år. Det enda jag inte riktigt kan förstå är ändringen av omslagen. Omslaget till vänster är ett av de gamla och den jag har. Dels är det hur snyggt som helst, dels går det bra ihop med innehållet. Omslaget till höger är det nya omslaget. Urgh. Varför är det lila och fuzzy? Varför är det människor på omslaget? Jag vill inte se hur karaktärerna ser ut. Det var något av det bästa med det gamla omslaget, tycker jag. Det enda jag kan förstå är textsnittet som faktiskt passar till innehållet. Det enda som är bra med de nya omslagen är att bokryggarna ser helt okej ut. Jag har hur som helst bestämt att detta inte får störa mig allt för mycket. Jag ska ändå läsa Lair of Dreams.

Now plz.

1, 2 och 3

Standard

3 thoughts on “The Diviners av Libba Bray (2012)

  1. Pingback: Burial Rites av Hannah Kent | How hollow heart and full

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del ett | How hollow heart and full

  3. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del två | How hollow heart and full

Kommentera

