Reading is sexy ♥

Who Could That Be At This Hour? av Lemony Snicket (2012)

Lemony Snicket (15)

Who Could That Be at This Hour? av Lemony Snicket, utgiven 2012 av Egmont Books, 272 sidor. Läst på engelska. 6/7 i betyg.

Jag var först tveksam till att läsa Lemony Snickets nya serie All the Wrong Questions eftersom jag inte ville bli besviken. Jag hade nämligen en sådant tur med A Series of Unfortunate Events att jag inte ville förstöra det med något som inte var lika bra. Det skulle kännas jobbigt om det visade sig att a l l t annat han skriver är crap. Förvisso är det så att All the Wrong Questions inte är lika bra men det handlar snarare om att det bara är två böcker och en novellsamling publicerade ännu. Serien har inte fått tid att växa och utvecklas ännu. Dessutom, trots att konceptet med ett eller flera barn som, i en vuxenvärld där ingen förstår en, ska ut på ett farligt och mystiskt uppdrag för att rädda någon eller upptäcka en mörk hemlighet är densamma, så är serierna grymt olika varandra. Jag vill inte jämföra de två bara för att de är skriva av samma författare. Det finns ingen mening med det.

Jag gillar verkligen hur omständligt pseudonymen Lemony Snicket har blivit. Det har verkligen blivit till ett superstort projekt med en avancerad bakgrundshistoria när han tidigare, Snicket i A Series of Unfortunate Events, b a r a varit en berättare och mindre karaktär. I Who Could That Be at This Hour? är han både berättare och huvudkaraktär. Läsaren följer Snicket som ung då han fortfarande är lärling för V.F.D. Tillsammans med sin handledare S. Theodora Markson ska han lära upp sig för att så småningom kunna jobba på egen hand. I boken reser Snicket och Theodora till den miserabla fiskarbyn Stain’d-by-the-Sea för att leta efter statyn the Bombinating Beast och ge tillbaka den till sin rätta ägare. Under sitt uppdrag stöter de på flera hinder, personer och objekt, som sätter käppar i deras hjul. Så att säga.

Lemony Snicket (16) Jag gillar karaktären Lemony Snicket. Han är sympatisk och rolig samtidigt som han kan lösa problem på ett effektivt sätt. Han övervinner flera hinder, så som Theodoras envishet till exempel, utan egentlig hjälp och han stöter ständigt på svårlösta problem i boken som han också löser. Jag bryr mig om vad som händer med Snicket i Who Could That Be at This Hour? Jag känner en viss kontakt med honom som karaktär och jag vill att det ska gå bra för honom. S. Theodora Markson är däremot bara hysterisk. Hon var hur konstig som helst och totalvägrade att lyssna på Snicket då hon faktiskt skulle ha gjort det. Jag antar att det är en del av Snickets litterära värld – vuxna klarar helt enkelt inte av att lyssna på barn. Jag var oerhört tacksam att Snicket klarade av att göra saker på egen hand och faktiskt lösa flera mysterier själv (och med hjälp av andra barn). Det finns ingenting värre än karaktärer som inte klarar av att göra det de ska. Jag blir oerhört frustrerad.

Miljön i Who Could That Be at This Hour? var också oerhört intressant. Allt känns på något vis så futuristiskt samtidigt som det känns som om Vi Fem skulle kunna utspela sig i samma miljö. Stain’d-by-the-Sea är en paradox i sig. Det är en fiskarby omgiven av ett hav utan vatten och en skog utan träd och i byn bor det b a r a konstiga människor. De allra konstigaste, och kanske också jobbigaste, måste vara polisparet Mitchum som ibråkar om allt mellan himmel och jord. De tror också att deras son Stewart är det perfekta gossebarnet då han egentligen är the spawn of satan.

Det enda som störde mig var att boken var något diffus om vem som vad god och vem som var ond. Vi kan till exempel förstå att Lemony Snicket är god, och att det är meningen att vi ska tro på hans narrativ, eftersom det han som senare ska berätta A Series of Unfortunate Events. Vi kan också förstå att S. Theodora Markson är god trots att hon är tämligen värdelös som V.F.D.-agent. Det som däremot är svårare att förstå är vem det är som är den onde. Är det Hangfire, den mystiske och ansiktslöse mannen, som skulle kunna göra allt för att komma över statyn? Är det Ellington Feint som påstår att hon behöver statyn för att rädda sin kidnappade pappa? Eller är det polisparet Mitchum som ständig verkar vara ute efter att arrestera Lemony Snicket för brott han inte har begått?

Jag ser fram emot flera intressanta karaktärer och miljöer i den andra boken, When Did You See Her Last?, men även en hel del klargöringar. Jag hoppas att den levererar det!

Standard

One thought on “Who Could That Be At This Hour? av Lemony Snicket (2012)

  1. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del ett | How hollow heart and full

Kommentera

