Reading is sexy ♥

Halvårsrapport 2014 | Del 3

Det var några dagar sedan som jag skrev del två av min halvårsrapport och nu är den tredje och sista delen äntligen här. Hela det här inlägget ägnas åt utmaningar som jag antagit eller skapat mellan januari och juni. Om ni missade del två av halvårsrapporten, topp 10 lästa böcker, kan ni läsa det här. Där hittar ni säkert också en länk till del ett.

Jag började att bokblogga under sommaren 2012 och den enda utmaningen jag egentligen deltog i då var tre på tre. Det var en rätt så lyckad utmaning och jag upptäckte att det var något jag ville fortsätta med nästa år. Därför deltog jag också i ungefär fem utmaningar 2013. Det var några utmaningar som jag inte klarade, som boktolvan till exempel, men det var också några som jag faktiskt klarade. I år slog jag på stort och hittills har jag deltagit i åtta utmaningar.

Den mest redundanta utmaningen för 2014 var 52 veckor, 52 böcker. Jag har läst alldeles för många böcker i år för att den ska vara relevant och utmanande. Jag tror att jag snarare ska komma tillbaka till den här utmaningen nästa år och göra den till ett mer strikt projekt. Då kan jag också passa på att läsa länge eller svårare böcker som faktiskt bör ta tid att läsas.

Projekt kill hyllvärmare har varit ett av de mer lyckade och givande projekten i år. Jag har fortfarande någon enstaka bok kvar (köpt 2012 eller tidigare) men jag tänker ändå räkna utmaningen som avklarad. Mitt första mål var att gå från 80 till 40 hyllvärmare vid årsskiftet och efter en rejäl utrensning av böcker, som gick både till mina föräldrar och till min arbetsplats, har jag också hunnit läsa 37 av de som blev kvar. Jag har också lagt runt 12 hyllvärmare åt sidan för ett projekt som kommer nästa år. Det ligger fortfarande en stor hög med hyllvärmare på mitt skrivbord som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av. Jag ska försöka att ta några flera till min arbetsplats och resten får jag väl försöka donera till något annat ställe eller i värsta fall slänga. Hursomhelst. Jag har fortfarande många olästa böcker (majoriteten köpta efter 2012) som jag måste läsa och just nu försöker jag att läsa så många som möjligt innan året är över.

Jag hoppade på Cum libris non solus spänningsutmaning men var tvungen att överge den på grund av bristande intresse och böcker att läsa. Jag ville inte köpa eller låna böcker specifikt för detta eftersom jag samtidigt försökte att minska antalet olästa böcker och eftersom jag inte hade tillräckligt många spännande böcker fungerade inte utmaningen för mig. Jag försökte att kombinera detta med utmaningen att läsa fler noveller men även detta fungerade inte för mig. Novellprojektet kan mycket väl vara något som jag startar upp igen nästa år med mer strikta regler. Då kanske jag skulle kunna läsa en novell per vecka, eller liknande.

En utmaning som jag däremot flög igenom var Sookie Stackhouse-boxen. Jag hade egentligen bara fyra böcker kvar att läsa men gud vad det satt inne. Då jag väl började läsa flög jag igenom dem. Trots att ingen av böckerna är några mästerverk är de fruktansvärt underhållande och mysiga. Jag kommer definitivt att läsa resten av böckerna i serien någon gång i framtiden. Möjligtvis efter att jag läst alla olästa böcker jag äger just nu. Vi får se.

Boktolvan håller jag fortfarande på med. Jag har hittills läst böcker av Sylvia Beach, Charlotte Brontë, William S. Burroughs, Truman Capote, David Guterson, Tarquin Hall och P.C. Jersild och jag har fortfarande fem författare kvar. Jag har tagit en kortare paus från boktolvan men ska plocka upp den igen efter min semester. Det har varit en mycket lyckad utmaning och jag har upptäckt flera riktigt bra författare genom den. Det är också en utmaning som jag kommer att delta i igen nästa år, tror jag.

Tegelstensutmaningen är den andra utmaningen som jag övergivit i år. Konceptet fungerade inte alls för mig och istället för att läsa tegelstenar inom en viss tidsram som jag först tänkt har jag helt enkelt bestämt mig för att läsa de som intresserar mig. En sådan var till exempel Libba Brays The Diviners som jag nyligen läste. Den har uppemot 600 sidor och för mig är det verkligen en lång bok. Jag håller också på att segläsa Donna Tartts Den Hemliga Historien men vi får se hur det går med den. Det fungerar betydligt bättre för mig.

Till sist har jag även deltagit i kaosutmaningen 2.0 som går ut på att minst 20 av 40 punkter ska vara avklarade innan 31 december. Det är i stort sett samma upplägg som förra året men med, vad jag trodde, svårare punkter att uppfylla. Det var inte alls svårare punkter och jag har faktiskt redan klarat utmaningen då jag hittills uppfyllt 29 av 40. Jag fyller fortfarande i utmaningen allteftersom men den är ändå markerad som avklarad.

Allt som allt är jag mycket nöjd med de utmaningar jag åtagit mig under det här halvåret. Förvisso har jag varit tvungen att överge två utmaningar men de andra har varit lyckade. Några är redan avklarade medan andra kommer att fortsätta året ut. Jag kommer, som sagt, säkert också att delta i fler utmaningar innan året är över men mer om de vid nästa halvårsrapport.

Standard

Kommentera

