Reading is sexy ♥

Halvårsrapport 2014 | Del 2

Bloggstatistik (8)Här kommer del två av min halvårsrapport som jag, allt som allt, delat in i tre delar. Om ni har missat del ett (som fokuserade på statistik och generell läsning) kan ni läsa den här. Jag är osäker på när del tre kommer att dyka upp. Om inte ikväll så någon gång tidigt nästa vecka. Det här inlägget fokuserar helt och hållet på de 10 bästa böckerna jag läst från 1 januari till och med 30 juni. Listan består bara av böcker som fått toppbetyg och eftersom jag inte klarar av att rangordna dem så är listan i bokstavsordning efter författarens efternamn.

Shakespeare and Company (goodreads) (min recension) / And the Hippos Were Boiled in Their Tanks (goodreads) (min recension) / En eftersökt man (goodreads) (min recension) / All the Pretty Horses (goodreads) (min recension) / Winnie the Pooh (goodreads) (min recension) / 1984 (goodreads) (min recension) / Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children: The Graphic Novel (goodreads) (min recension) / Döda Rummet: Strindbergs sista drömspel (goodreads) (min recension) / The Driver’s Seat (goodreads) (min recension) / Daddy Long-Legs (goodreads) (min recension)

Jag har läst många riktigt fantastiska böcker hittills i år men jag tror att dessa är de 10 bästa. Det finns inget som helst samband mellan dem, förutom att jag äger alla, och de är otroligt olika till både genre och berättarstil. Jag gillar då min läsning är planlös och styrs av smak. Det är då den är som allra bäst och det är då jag kan hitta böcker som kommer att följa med mig hela livet. Så är det för de flesta av dessa. William S. Burroughs och Jack Kerouacs supergalna och superfantastiska And the Hippos Were Boiled in Their Tanks har blivit en favorit bland moderna klassiker liksom Jean Websters Daddy-Long-Legs har blivit en favorit bland klassikerna. Jag har upptäckt briljansen bakom författaren John le Carré. Han har en enorm humor som jag hoppas att jag får möta igen – förhoppningsvis väldigt snart.

Jag har också upptäckt den skickliga och kusliga handlingen i Muriel Sparks The Driver’s Seat. Jag bara måste läsa mer av Spark. Hon är nog en sådan författare som kan komma att bli en favorit hos mig. Jag har också bekantat mig med westernklassiker som första delen i The Border Trilogy, All the Pretty Horses, av Cormac McCarthy. Han var sedan innan en favoritförfattare men har sedan denna utomordentliga bok vuxit i mina ögon. Jag ser fram emot att läsa uppföljaren The Crossing snart. Jag har också återupptäckt dystopiböckernas värld med klassikern 1984 av George Orwell. Det har alltid varit en bok som skrämt mig men som jag nu i efterhand känner är kanske den bästa dystopin någonsin.

Jag har läst mycket fler bra böcker och detta var egentligen bara en bråkdel. Om ni är nyfikna på de jag inte nämnt ovan kan ni alltid klicka på någon av länkarna för att läsa om mina och andras åsikter. Den tredje och sista delen i halvårsrapporten kommer att handla om alla utmaningar jag åtagit mig under månaderna som gått.

Standard

One thought on “Halvårsrapport 2014 | Del 2

  1. Pingback: Halvårsrapport 2014 | Del 3 | How hollow heart and full

Kommentera

