Reading is sexy ♥

Halvårsrapport 2014 | Del 1

Jag är över en vecka sen med min halvårsrapport. Det har varit så otroligt fint väder här att jag mest varit ute och inte riktigt känt för att sitta vid en dator. Det har varit kallt länge och nu då värmen äntligen har kommit känner jag ett starkt behov av att vara ute. Jag är fortfarande här, jag har hängt på min blogg i princip varje dag, men jag har inte skrivit lika mycket som jag borde. Nu har jag, hur som helst, sammanställt ett halvårs läsning. Jag har till och med gjort diagram för att illustrera texten. Imponerande, eller hur? Jag har använt en sida som heter onlinecharttool för diagrammen så om siffrorna inte stämmer kan jag skylla på den sidan. Jag vill också be om ursäkt att diagrammen inte är lika stora. Men det är mitt eget fel. Det har varit litet av ett projekt att sammanställa och skriva detta så därför är jag något sen. Jag har delat in halvårsrapporten i tre delar. Den här delen, del ett, handlar om alla böcker jag hittills läst i år med fokus på statistik. Låt oss sätta igång.

Hittills i år (1 januari – 30 juni) har jag läst 59 böcker, tre seriealbum och lyssnat på tre ljudböcker. Det är en imponerande siffra med tanke på hur mycket jag normalt läser och hur mycket jag hade läst vid den här tiden förra året. Vid månadsskiftet juni-juli 2013 hade jag läst 47 böcker och tre pjäser. Jag har inga siffror för samma tid 2012 eftersom jag började bokblogga i juni det året. Under det andra halvåret läste jag däremot 28 böcker. Det är trots det roligt att se hur läsningen ökar för varje år. Jag hade varit inne i en enorm lässvacka under många år och vad det var som fick mig att börja läsa igen vet jag inte men jag är glad att jag beslutade mig för att starta en bokblogg. Förra året läste jag runt 75 böcker allt som allt och i år hoppas jag på att läsa fler än 100.

Bloggstatistik (2) Bloggstatistik (7)Vi börjar med att titta på antal lästa böcker. Jag har valt att dela in lästa böcker i hyllvärmare, köpta 2013, köpta 2014 och lånade böcker. Det har nämligen varit ett projekt för mig i år att läsa hyllvärmare och det är intressant att se hur många böcker av varje jag läste varje månad. Maj var helt klart den bästa månaden då det kommer till antal lästa böcker. Jag tror att jag läste runt 17 till 19 böcker totalt. Jag är osäker på den exakta siffran eftersom jag har varit efter med recensioner och dessutom så slog jag ihop månadsrapporten för maj och juni. Men det är inte så viktigt när allt kommer till kritan. Inte nog med att jag läste närmare 20 böcker – 13 av dem var dessutom hyllvärmare! Den sämsta månaden var årets första månad då jag b a r a läste sju böcker. Det var inget fel på böckerna jag läste – det var bara ett lågt antal jämförelsevis.

Jag kan konstatera att jag läst mer i år än vad jag tidigare läst. Det är inte en jättestor skillnad men den är ändå synbar. Det är, tror jag, flera olika faktorer som spelar in i dessa siffror. Jag är för det första mer målmedveten än vad jag varit tidigare. 2013 var det första året som jag testade utmaningar på riktigt och året därpå kunde jag därför planera för en effektiv läsning. För det andra så läser jag nog fler lättsmälta böcker mellan det som är mer krävande för att på så sätt variera läsandet. För det tredje tror jag faktiskt att det handlar om vanan att läsa lite mer varje månad. Alltså, att ständigt öka antalet sidor eller böcker per månad för att sedan helt naturligt läsa mer än vad man gjorde förra månaden. Jag har däremot bestämt mig för att hejda läsandet i juli och spendera mer tid med varje enskild bok eftersom jag kände att jag läste på tok för snabbt i maj. Det ska ju, trots allt, handla om upplevelsen snarare än hur mycket jag har läst. Två intressanta observationer innan jag går vidare: (1) hyllvärmarprojektet var mycket lyckat då 60% av allt jag läst varit just hyllvärmare. Nu är jag dessutom nere på endast fem hyllvärmare. Det tråkiga är bara att jag glömt vilka dessa fem är. (2) Jag har läst betydligt fler nyköpta böcker i juni än tidigare. Med undantag för april så har den blå stapeln ökat varje månad. Undrar hur det kommer att se ut vid nästa halvårsrapport då nästan alla mina hyllvärmare är slut?

Bloggstatistik (1)Jag har räknat antalet individuella författare och kommit fram till att det är en himla snedfördelning mellan män och kvinnor. Det är dubbelt så många manliga författare i listan som det är kvinnliga. Jag säger det med jämna mellanrum men jag måste verkligen hitta fler kvinnliga författare att läsa. Jag känner att jag måste missa hur många som helst då jag bara läser böcker skrivna av män. Jag tror att det får bli ett projekt för nästa år. Jag har kommit i kontakt med 35 manliga författare mellan januari och juni. De är på inget nya författare för mig men ändå. Jag har kommit i kontakt med endast 18 kvinnliga författare i år. Förhoppningsvis kan jag ändra på det till nästa halvårsrapport.

Bloggstatistik (6)Jag har läst fler böcker på engelska än vad jag har läst på svenska. Drygt 65% av böckerna var på engelska och just över 35% var på svenska. Jag har givetvis inget emot att läsa böcker på engelska men jag trodde ärligt talat att jag hade läst mer på svenska än på engelska. Det är synd att jag inte kan läsa böcker på ett tredje språk. Det är liksom alltid svenska eller engelska som gäller. Jag kan inte dra till med något som ryska eller spanska, som andra kan.

Bloggstatistik (5)Då vi däremot tittar på fördelningen av länder ser det en aningen jämnare ut. Engelskspråkiga länder tar upp störst andel med just över 40% amerikanska och kanadensiska författare och just under 31% brittiska och irländska författare. Just över 21% av författarna kommer från Sverige, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att jag inte hade läst så många böcker på svenska. Det här diagrammet ser lite missvisande ut med Frankrike på 5.77% och Japan på 1.92%. I verkligheten gäller det bara runt fyra böcker. Liksom med könsfördelningen känner jag att jag måste få in andra länder i min läsning. Jag vill till exempel läsa fler böcker skrivna av författare från Asien och Ryssland. Det får nog också bli ett kommande projekt.

Bloggstatistik (3)Det här är det mest färgglada diagrammet i inlägget. Jag har försökt att dela in böckerna i kategorier men vet inte om det var särskilt lyckat. Jag hade jättesvårt att kategorisera vissa böcker medan andra gick hur bra som helst. Enligt diagrammet har jag läst flest klassiker och moderna klassiker, alltså, böcker skrivna innan eller runt 1950. Jag har också läst många YA- och middle grade-böcker. Flera av dessa har varit böcker ur A Series of Unfortunate Events och liknande. Jag har också läst några novellsamlingar och feelgoodböcker men även en hel del böcker om alternativa världar. Jag läser egentligen a l d r i g feelgoodböcker då jag tidigare haft riktigt dåliga upplevelser av genren men de jag läst i år har varit riktigt bra faktiskt. Sedan har det varit en rätt så jämn fördelning mellan sådant som fantasy, sci-fi, relationer, fakta, biografier och serieromaner.

Bloggstatistik (4)Så, till sist, betygsfördelningen. Jag tycker att jag har varit rätt så generös i år och gett många böcker höga betyg. 20% av böckerna fick hela 7/7 och 24.62% fick 6/7 i betyg. Det mest använda betyget har däremot varit 5/7 som tilldelades till 36.92% av böckerna. Jag är för slapp då det kommer till mitt eget betygssystem, tror jag. Jag är lat och tänker nog inte efter ordentligt. 5/7 får alla böcker som jag gillar men inte känner supermycket för. Det är, med andra ord, böcker som är bra men bara bra. Jag tror att jag bara gett 2/7 till en bok hittills och än har ingen fått 1/7. Det ska vara mycket till för att jag ska ge en bok så låga betyg. Jag ska i princip hata boken och jag läser ytterst sällan böcker jag hatar.

Det här var del ett. Del två kommer att handla om de bästa böckerna jag hittills läst i år.

Standard

3 thoughts on “Halvårsrapport 2014 | Del 1

  1. Min snedfördelning gällande könen går åt andra hållet: jag har läst nästan dubbelt så många kvinnliga författare som manliga i år. Jag tror att det kan bero på den klassiska kvinnor-utmaningen. Tror nästan.

  2. Pingback: Halvårsrapport 2015 | Del 1 | How hollow heart and full

Kommentera

