Reading is sexy ♥

Månadsrapport maj och juni 2014

Den krympande hustrun av Andrew Kaufman
In Cold Blood av Truman Capote
Inga rosor växer på Odenplan av Per Wahlöö
The Art of Racing in the Rain av Garth Stein
While Mortals Sleep av Kurt Vonnegut
Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children: The Graphic Novel av Ransom Riggs
Det mest förbjudna av Kerstin Thorvall
Crazy Heart av Thomas Cobb
Like a Rolling Stone: Bob Dylan at the Crossroads av Greil Marcus
Inherent Vice av Thomas Pynchon

Kvinnor och Äppelträd av Moa Martinson
On the Road av Jack Kerouac
Strindbergs skugga i nordens Paris av Ulf Peter Hallberg
Madam Bovary av Gustave Flaubert
Jane Eyre av Charlotte Brontë
Deus Ex Machina: Fadern av Ola Skogäng
The Love Affairs of Nathaniel P. av Adelle Waldman
Ture Sventon och Isabelle av Åke Holmberg
Ture Sventon i öknen av Åke Holmberg
The Grim Grotto av Lemony Snicket

The Driver’s Seat av Muriel Spark
Winnie the Pooh av A.A. Milne
One Hundred Apocalypses and other Apocalypses av Lucy Corin
The Penultimate Peril av Lemony Snicket
The End av Lemony Snicket
The Beatrice Letters av Lemony Snicket
Damernas Detektivbyrå av Alexander McCall Smith
Wuthering Heights av Emily Brontë
♂ Voyage to Venus av C.S. Lewis
You are the Music av Victoria Williamson

Det är en hemskt lång lista med böcker jag läst i maj och juni men jag lovar att alla inte är superlånga kapitelböcker. Två är graphic novels, tre är ljudböcker och sju är för läsare 12 år och yngre. Dessutom är några av romanerna riktigt korta. Egentligen har jag bara läst 18 böcker sammanlagt i maj och juni, vilket är mera normalt för mig. Jag har hur som helst läst flera riktigt bra böcker i både maj och juni. Jag läste de sista böckerna i Lemony Snickets A Series of Unfortunate Events och nu känner jag mig hög på upplevelsen. Jag har även upptäckt Muriel Sparks författarskap. Jag måste säga att The Driver’s Seat är en av de bästa böckerna jag läst hittills i år. En bok som var mindre bra var Ulf Peter Hallbergs Strindbergs skugga i nordens Paris. Jag förstod den inte alls. Thomas Pynchons Inherent Vice var heller inte i min smak men det tror jag beror mer på tillfället än boken.

Jag har sedan några veckor avvecklat hyllvärmarprojektet då jag kommit ned i ett allt för lågt antal böcker för att det ska vara av värde att behålla sidan. Jag har fortfarande tre hyllplan med olästa böcker men de flesta av de böckerna är köpta 2013 eller senare. Det är hur som helst ett lyckat projekt. Jag tror att min boktolva är oförändrad sedan sist. Jag följer fortfarande schema och har läst sju av tolv författare med på listan. Kaosutmaningen går också bra. Jag har hittills fyllt i 28 av 40 punkter och jag tänker fortsätta så länge jag kan. Den största nyheten då det kommer till utmaningar är väl att jag gått med i Pocketlovers tre på tre. Jag bestämde att jag ska läsa tre sakproseböcker. En om Sverige, en om översättning och en om hjärnan.

Just nu läser jag två böcker. Den första boken jag läser är Lemony Snickets Who Could That Be At This Hour?, vilket är den första delen i hans nya serie All the Wrong Questions. Jag har ungefär 100 sidor kvar men kan redan nu känna att det kommer att bli en jättebra serie. Den andra boken jag läser är Donna Tartts Den Hemliga Historien. Jag har tyvärr försummat boken den senaste veckan-två veckorna och skulle egentligen behöva läsa några kapitel innan jag läser något annat. Jag gillar i alla fall det jag hittills läst. Tartt är en superbra författare och Den Hemliga Historien är hur cool som helst!

Standard

2 thoughts on “Månadsrapport maj och juni 2014

Kommentera

