Reading is sexy ♥

Damernas Detektivbyrå av Alexander McCall Smith (1998)

Alexander McCall Smith (1) Damernas Detektivbyrå var inte alls vad jag hade föreställt mig att den skulle vara. Jag såg framför mig något i stil med en modern Agatha Christie, något bekant, en historia man läst förut med andra ord. Det var en synnerligen originell handling jag möttes av. Boken utspelas i Botswana och huvudkaraktären är den självständiga och dominanta Precious Ramotswes, Hon är Botswanas första kvinnliga detektiv och hjälper privatpersoner med allt från enkla råd till svåra försvinnanden. Hennes kundkrets är mycket blandad och inget brott är för litet. Eftersom det här är den första boken i en serie på tolv får vi också ta del av Ramotswes förflutna som gift kvinna och hur hon hamnade i just Botswana.

Boken var lite som en novellsamling, tycker jag. Förutom delarna om Ramotswes förflutna så tog boken upp flera mindre brott som alla knöts samman av hennes vardagssysslor. Det var en bra introduktion till karaktärerna och huvudhandlingen i stort. Jag vet inte om de övriga böckerna är uppbyggda på samma sätt men det kändes i alla fall som en bra början på serien. Som läsare hann du skapa dig en uppfattning om Ramotswes som huvudperson men även de andra karaktärerna. Du hann också bilda dig en uppfattning om miljön. Jag gillar också att Damernas Detektivbyrå utspelar sig i Botswana, Afrika. Det är ett land jag inte läser om så ofta och McCall Smith hade ett sådant fint språk då han beskrev landet och människorna som bodde där. Det kändes äkta.

Sedan kan jag inte låta bli att älska Ramotswes och hennes medhjälpare. De är helt underbara och jag längtar till dess att jag får träffa dem igen!

Standard

One thought on “Damernas Detektivbyrå av Alexander McCall Smith (1998)

  1. Pingback: Månadsrapport maj och juni 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

