Reading is sexy ♥

Jenny läser | 4 minirecs | Del 5

Jag har läst fyra riktigt bra böcker i juni där recensionerna inte riktigt vill skriva sig. Jag har försökt vid flera tillfällen men det är som att jag inte kan hitta de rätta orden. Dels var det ett bra tag sedan jag läste böckerna, dels är det sådana böcker som man kanske inte har så mycket att säga till om. Vissa är allt för välbekanta klassiker, en är en början på en serie och två är lite av ett syndigt nöje. Ola Skogäng (4)Hursomhelst.

Jag råkade komma över Ola Skogängs Deus Ex Machina: Fadern (2013) på mitt lokala bibliotek. Det skulle senare visa sig att det bara var del ett i en serie, vilket i sig inte är ett problem, men jag ville genast ha mer. Eftersom det också är del ett i en serie så har jag inte så värst mycket att säga om den. Som alltid gillade jag Skogängs och Tholins berättande och illustrationer. (Men jag måste säga att jag föredrar Skogängs illustrationer över Tholins). Jag gillar det mörka och mystiska i Theos Ockulta Kuriositeter. Det är liksom det som gör serien på något sätt. Jag är inte helt hundra på vad serien Deus Ex Machina kommer att handla om men jag gillar det jag sett hittills och jag ser fram emot att läsa del två, Sonen.AA Milne (1)

Jag har också läst min utgåva av Winne-the-Pooh (1926). Det finns nog ingenting så mysigt som Nalle Puh och hans vänner. Det är en sådan typ av berättelse som tilltalar alla oavsett hur gammal man är eller vem man läser den för. Winnie-the-pooh är, vad jag förstår, den allra första början och boken består av en rad korta berättelser med Nalle Puh som huvudkaraktär. Jag kände igen alla berättelser då jag sedan barnsben sett filmversionerna. Allt var bekant och g u d vilken nostalgitripp. Det var hur mysigt som helst. Jag ska definitivt läsa mer Winnie-the-Pooh i framtiden!

Åke Holmberg (3)Jag har också läst Ture Sventon och Isabelle (1955) och Ture Sventon i Öknen (1949), båda av Åke Holmberg. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om dessa förutom att de var bra. Jag brukar läsa Holmberg mellan andra böcker eftersom det dels är ungdomsböcker han skriver, dels är de mycket lättsamma. Man behöver liksom inte tänka så mycket då man läser om Ture Sventon och för mig är böckerna något av ett guilty pleasure faktiskt. Jag gillade båda böckerna men jag tror att jag föredrar Ture Sventon i Öknen. Den var liksom mer fartfylld och mer som ett klassiskt Ture Sventon-fall.

Jag har faktiskt inte så mycket mer att säga.

Standard

2 thoughts on “Jenny läser | 4 minirecs | Del 5

  1. Pingback: Månadsrapport maj och juni 2014 | How hollow heart and full

  2. Pingback: Halvårsrapport 2014 | Del 2 | How hollow heart and full

Kommentera

