Reading is sexy ♥

The End av Lemony Snicket (2006)

Lemony Snicket (1)Jag har läst att många är upprörda över hur A Series of Unfortunate Events slutade. Den mest förekommande åsikten är att författaren Daniel Handler, eller Lemony Snicket som han kallar sitt alter ego, inte avslutade serien på ett ordentligt sätt. Många tycker till och med att The End inte bidrog med något slut alls. Andra tycker att Handler inte alls svarade på några av seriens frågor, som vem det är som ansvarar för alla eldsvådor till exempel. Vissa tycker till och med att de har blivit lurade på en bokserie och vill varna andra för att läsa den. Och trots att jag kan förstå dessa människors sätt att se på serien, och framförallt The End, så håller jag inte alls med. Tvärtom, jag tycker att The End var en jättebra bok, minst lika bra som de övriga i serien. Det gäller bara att förstå vad det är som egentligen händer för att sedan kunna granska serien i stort.

 

Hereupon there be heavy spoilers

 

I inledningen av The End befinner sig syskonen Baudelaire återigen till sjöss. Efter att ha bränt ned Hotel Denouement i den förra boken tvingas barnen att fly tillsammans med sin nemesis Count Olaf på ett skepp. Efter en mycket svår storm hamnar de på en till synes obebodd ö. Det ska visa sig att ön inte alls är obebodd, och att Count Olaf därmed inte kan döpa ön efter sig själv som han så gärna vill. Det bor nämligen flera människor på ön som alla blivit strandsatta där innan syskonen anlände. Efter en tid på ön upptäcker syskonen Baudelaire att allt kanske inte är så bra som de trodde. De börjar ställa frågor men får bara till svar att de inte ska röra om för mycket. Varför måste till exempel öborna kasta alla saker som spolas upp på ön från tidvattnet? Varför är det så svårt att lämna ön? Och är ledaren Ishamel verkligen den han säger att han är? Efter en mindre revolution bland öborna, där flera karaktärer försvinner och/eller dör, blir syskonen åter lämnade ensamma och nu dessutom med en nyfödd bäbis. Då vi lämnar syskonen, ett år efter revolutionen, har de bestämt sig för att ta sig tillbaka till fastlandet då de kommit fram till att de inte borde undvika civilisationen. De borde istället fortsätta jakten på sanningen.

Det ÄR ett mycket öppet slut, det kan jag erkänna, men vad hade du väntat dig? För det första är det Lemony Snicket som vi pratar om. Jag tror att det är fysiskt omöjligt för honom att skriva lyckliga slut. För det andra är det en sådan typ av historia som aldrig kan ha ett definitivt slut. Det är den typen av historia som kan fortsätta hela karaktärernas liv, faktiskt. Dessutom tycker jag att vi har fått flera ledtrådar till slutet så att vi skulle kunna vara förberedda. Jag tror till och med att Snicket berättade om slutet i första boken. Jag tycker att vi, istället, ska se slutet som positivt inte bara för att syskonen överlevde men också för att historien teoretiskt sett skulle kunna fortsätta senare om författaren så vill. Jag säger inte att det kommer en fortsättning – allt jag säger är att det existerar en möjlighet.

Jag Ä L S K A R A Series of Unfortunate Events och kommer definitivt att läsa om den i framtiden. Den är helt underbar och har i princip allt man kan begära av en middle grade-serie.

Standard

2 thoughts on “The End av Lemony Snicket (2006)

  1. Pingback: Månadsrapport maj och juni 2014 | How hollow heart and full

  2. Pingback: Sammanfattning av bokåret 2014 | Del ett | How hollow heart and full

Kommentera

