Reading is sexy ♥

The Penultimate Peril av Lemony Snicket (2005)

Lemony Snicket (12)Det finns nästan ingenting så mysigt som böcker som utspelas på hotell och andra liknande miljöer. Jag har svårt att sätta ord på vad det specifikt är som jag gillar. Jag gillar allt från inredningen till personalen och gästerna. Det är nog hela kulturen som jag gillar, tror jag. The Penultimate Peril  levererar verkligen på fronten mysig och spännande miljö.

I den näst sista boken i A Series of Unfortunate Events så hamnar syskonen Baudelaire på hotellet Hotel Dénouement som de måste infiltrera som portvakter för att assistera V.F.D. om det skulle behövas. Samtidigt ska de fortsätta leta efter sockerskålen som de inte lyckades hitta i The Grim Grotto. På hotellet möter syskonen flera karaktärer från tidigare böcker (som rektorn från The Austere Academy till exempel) men även helt nya karaktärer. Hotellet är organiserat som ett bibliotek där varje våning och rum har en motsvarighet i DDK (Dewey decimalklassifikation). I rum 831 finns till exempel ”a gathering of German poets” eftersom 831 enligt DDK är tysk poesi. Jag fullkomligt älskar upplägget för hotellet. Det är så genomtänkt och typiskt Lemony Snicket.

Spänningen stiger verkligen i The Penultimate Peril. Det är nog svårt att undgå då det trots allt är den näst sista boken i serien. Penultimate betyder förresten ”näst sist” och  peril betyder, som bekant, ”fara”. ”Den näst sista faran” är rätt så passande med andra ord. Faran i The Penultimate Peril ligger i inte bara infiltreringsuppdraget, det ligger också i det ständiga hotet av Count Olaf.

Jag tror att The Penultimate Peril är en av mina favoritböcker i serien. Det är en sådan bok som har allt man vill ha i den typen av bok. Jag har redan läst sista boken i A Series of Unfortunate Eevents, The End, och recensionen för den kommer inom kort.

Standard

2 thoughts on “The Penultimate Peril av Lemony Snicket (2005)

  1. Pingback: The End av Lemony Snicket (2006) | How hollow heart and full

  2. Pingback: Månadsrapport maj och juni 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

