Reading is sexy ♥

The Driver’s Seat av Muriel Spark (1970)

Muriel Spark (1)Min första Muriel Spark, The Driver’s Seat, var en riktig fullträff. Det är en novella, publicerad första gången 1970, som nog närmast kan beskriva som en slags mysig psykologisk triller, om de nu finns. Novellan handlar om Elizabeth, eller Lise som hon också kallas, som en dag får nog av sitt trista kontorsjobb och bestämmer sig således för att resa. Hon är vag på detaljer men reser till någonstans i södra Europa för att, enligt Lise, träffa en man. Redan i de första kapitlen vet vi att Elizabeth kommer att dö under resan men vi vet inte hur eller varför. Spark har tydligen kallat The Driver’s Seat för en whydunnit (till skillnad från den klassiska whodunnit-deckaren) och menat att syftet med boken var aldrig Lises död. Syftet var vägen till hur och varför hon dog.

Det är snart uppenbart att Lise inte är riktigt frisk. Det första tecknet är nog hennes minst sagt praktfulla färgkombinationer. Det påpekas vid flera tillfällen hur hon klär sig i starka färger och att personerna i hennes omgivning som ett resultat reagerar på hur hon ser ut. Hon är också impulsiv, aggressiv och orationell i situationer då hon egentligen inte borde vara det. I novellans inledning ska hon köpa en klänning som hon ska ha på sig på resan och när expediten föreslår en klänning som stöter bort smuts blir hon förolämpad. ”I won’t be insluted” utropar hon och stormar ut ur affären. Samtidigt som jag kan störa mig på hennes minst sagt ombytliga humör så tycker jag synd om henne. Jag upplever henne som skör och mycket ensam. Hon klamrar sig fast vid främlingar som visar det minsta intresset för henne och hon verkar inte kunna reflektera huruvida det är bra människor eller inte.

The Driver’s Seat är en mörk komedi om ett rätt så hemskt brott. Som läsare väntar jag på scenen där hon dör och då scenen väl kommer känns det på något vis så plötsligt, oförklarlig och sinnessjukt. Händelsen, och speciellt slutet, ställer fler frågor än vad den besvarar. Jag har blivit grymt peppad på att läsa mer av Spark. The Driver’s Seat var en perfekt introduktion till hennes författarskap. Problemet är bara att jag inte vet hur jag ska gå vidare. Jag vill gärna läsa något som liknar The Driver’s Seat men ändå är helt annorlunda. Har ni läst Spark? Vad kan ni rekommendera?

Standard

2 thoughts on “The Driver’s Seat av Muriel Spark (1970)

  1. Pingback: Månadsrapport maj och juni 2014 | How hollow heart and full

  2. Pingback: Halvårsrapport 2014 | Del 2 | How hollow heart and full

Kommentera

