Reading is sexy ♥

Jenny läser och lyssnar | 3 minirecs | Del 4

Jag är så mycket efter med mina recensioner att jag har glömt delar av vad jag läst. Därför tänkte jag att det kunde vara rättvist att skriva minirecensioner. Det är inte lika bra som individuella recensioner men det tillåter mig att i alla fall minnas att jag läst det jag läst.

För ett bra tag sedan, tidigt i maj kanske, läste jag Jack Kerouacs kultroman On the Road. Den har över 50 år på nacken (1957) men är än idag otroligt populär bland bokälskare. Romanen fångar verkligeJack Kerouac (2)n den amerikanska drömmen med en ordentlig dos av road trip, jazz, sex och droger. Till skillnad från Hunter S. Thompsons Fear and Loathing in Las Vegas så känns det inte som att du smittats av en könssjukdom efteråt. On the Road är när det kommer till kritan en bok som inspirerar. Jag skulle för mitt liv inte vilja byta plats med någon i romanen men jag vill däremot sätta mig i en bil och bara dra iväg någonstans. Jag gillar verkligen Kerouac, kommer ni ihåg att jag läste honom tidigare i år?, och nu jag är riktigt sugen på att läsa något ytterligare som han har skrivit. Kanske är det The Dharma Bums härnäst? Det återstår att ses.

Jag har också lyssnat på två ljudböcker i år. Den första var Gustave Flauberts Madame Bovary. Jag måste säga att den inte alls var vad jag förväntade mig att den skulle vara. Jag har haft boken Gustave Flaubert (1)så länge (sedan gymnasietiden, tror jag) att jag dels glömt vad den handlar om, dels byggt upp otroligt stora förväntningar på den. Givetvis har jag tänkt läsa den flera gånger under den tid jag haft den men alltid råkat prata med någon som berättat hur tung och svårläst den är och då jag tappat lusten. Under bout of books 10.0 kom jag däremot över ljudboken och passade då på att lyssna på den innan jag skulle somna.

Jag måste säga att jag riktigt gillar Madame Bovary. Det är en tung bok, givetvis är den det, men och andra sidan är det en sådan typ av realism-roman som jag älskar. Handlingen går ut på att huvudkaraktären Emma inte är nöjd med sitt liv som doktorsfru och bestämmer sig därför att ta en älskare. Trots Emmas många brister så kan jag inte låta bli att älskar jag henne. I början av Madame Bovary så föredrog jag nog hennes man Charles men han blev till slut bara störande och jobbig. Jag undrar hur det hade varit att läsa Madame Bovary istället för att lyssna på den. Det beror nog på vilken typ av läsare du är. Om du är en person som läser tegelstenar för jämnan skulle jag nog rekommendera att du läser Madame Bovary. Om du däremot, som jag, föredrar tunnare böcker skulle jag rekommendera att du lyssnar på den. Det fungerade för mig i alla fall.

Charlotte Bronte (1)Den andra boken jag lyssnade på var Charlotte Brontës Jane Eyre. Det var dessvärre lite av ett antiklimax då jag för inte allt för länge sedan sett filmen från 2011. Det är däremot en helt underbar historia om en kick-ass hjältinna som inte är rädd att säga vad hon tycker. Till skillnad från många andra kvinnliga huvudkaraktärer i kategorin bildungsroman och gotisk fiktion så är Jane någon som läsaren kan relatera till. Hon är alldaglig till utseendet; hon är intelligent; hon har en stark etisk och moralisk kompass; hon erkänner sina svagheter men låter de inte styra henne. Det finns ingenting jag hatar som mycket som en toffel, alltså, svaga karaktärer som formar sig efter andra. Och det som är bra med Jane är att hon inte gör det. Hon står upp för sig själv och fullkomligt äger boken. Jane Eyre är nog mitt första möte med Brontësystrarna men jag planerar att läsa åtminstone en bok skriven av varje syster. Jag har redan Emily Brontës Wuthering Heights så nu är det bara något av Anne Brontë som jag behöver.

Charlotte Bronte (2)Och, jag menar, romansen i Jane Eyre är inte så dålig den heller. T h e  f e e l s  ❤

Standard

One thought on “Jenny läser och lyssnar | 3 minirecs | Del 4

  1. Pingback: Månadsrapport maj och juni 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

