Reading is sexy ♥

The Art of Racing in the Rain av Garth Stein (2008)

Garth Stein (1)The Art of Racing in the Rain är en roman ur en hunds perspektiv. I romanen får vi följa hunden Enzo från tiden då han var en hundvalp till dagen han dör genom en serie tillbakablickar. Först är det bara Enzo och hussen Denny, sedan kommer Dennys flickvän (och sedan fru) Eve och till sist dottern Zoë.

Jag tror att det är första gången som jag läser en bok skriven utifrån en hunds perspektiv. Först trodde jag att det skulle bli svårt att förstå handlingen, eller varför inte rent av irriterande, men det skulle visa sig att det var rent av enkelt. Jag läste romanen på ungefär tre timmar medan jag reste med tåget och tänkte inte en enda gång på att det var Enzo som berättade handlingen. Det var och andra sidan en intelligent hund – kanske för intelligent?

Jag gillade handlingen. Den fick mig att både skratta gråta och gnissla tänder. Det fanns karaktärer jag älskade och karaktärer jag absolut hatade. Det var oerhört frustrerande att jag inte kunde sträcka mig in i handlingen och slå dem på käften. Trots att handlingen kanske inte är allt för originell så berörde den mig. Den rörde verkligen upp en del känslor som kanske inte är helt passande på ett tåg.

Det enda negativa med boken var det absolut sista kapitlet. Det var bara onödigt och det hade varit ett betydligt starkare avslut om den inte hade varit med. Om ni ska läsa The Art of Racing in the Rain så rekommenderar jag att ni slutar läsa efter kapitel 58 (det är superkorta kapitel btw). Det är bättre så.

 

Standard

One thought on “The Art of Racing in the Rain av Garth Stein (2008)

  1. Pingback: Månadsrapport maj och juni 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

