Reading is sexy ♥

Book haul | Recensionsexemplar

BöckerJag har fått en hög med böcker från Bearbooks att recensera. Det finns ett helt arsenal med känslor kopplade till recensionsexemplar, tycker jag. Först känner jag mig fruktansvärt mallig att någon har valt ut mig till detta, vilket följs av att jag blir jag väldigt misstänksam dels på vad det är den andra personen/personerna egentligen vill ha i utbyte och vad det är för typ av böcker. Tänk om det bara är böcker som jag hatar? Efter det får jag ångest över min förmåga att skriva en recension. Tänk om jag stavar helt galet och tänk om jag svamlar utan att egentligen komma fram till något alls?

Jag verkar ha fått sex riktigt intressanta böcker av Bearbooks och trots att det bara är tänkt att jag ska recensera hälften av böckerna så tänker jag nog skriva om alla sex här också efter att de lagts upp på hans blogg.

The Love Affairs of Nathaniel P. av Adelle Waldman | 16 Juli 2013, Henry Holt and Co.
Detta är den första boken som jag ska recensera och jag planerar att börja på den efter att jag läst ut On the Road av Jack Kerouac. Så kanske söndag eftermiddag eller på måndag? Det ser ut att vara en riktigt intressant bok om en man och hans relation till kärlek och till sig själv. På Goodreads står det:

In Nate’s 21st-century literary world, wit and conversation are not at all dead. Is romance? Novelist Adelle Waldman plunges into the psyche of a flawed, sometimes infuriating modern man—one who thinks of himself as beyond superficial judgment, yet constantly struggles with his own status anxiety, who is drawn to women, yet has a habit of letting them down in ways that may just make him an emblem of our times.

och att det Waldman är vår tids Jane Austen och hur skulle jag inte kunna gilla det liksom?

One Hundred Apocalypses and Other Apocalypses av Lucy Corin | 27 Augusti 2013, McSweeney’s
Detta kommer nog att bli den andra boken jag läser och egentligen är jag nog mest intresserad av denna, om jag får vara ärlig. One Hundred Apocalypses ska vara en samling kortnoveller, vissa så korta som bara några rader, ”that illuminate moments of vexation and crisis, revelations and revolutions. An apocalypse might come in the form of the end of a relationship or the end of the world, but what it exposes is the tricky landscape of our longing for a clean slate.” Jag vet att ni inte kan se det på bilden ovan men den har dessutom en riktigt, riktigt genomtänkt layout.

You are the Music av Victoria Williamson | 6 Mars 2014, Icon Books
Detta är den enda icke-skönlitterära boken som jag fått för recension. Det känns som att jag helt omedvetet har hamnat i en slags musikgenre de senaste månaderna då jag läst flera texter och böcker där musik spelat en viktig roll. You are the Music känns därför rätt så träffsäker, tycker jag. I boken så utforskar författaren människans relation till musik från födseln till döden. Hon belyser frågor som huruvida klassisk musik kan öka barns IQ, om musik är bra för vår produktivitet och om det kan hjälpa vid återhämtning från en sjukdom eller skada. Det ska bli en mycket intressant läsning!

Others of My Kind av James Sallis | 27 Oktober 2013, No Exit Press
Jag ska inte recensera den här åt Bearbooks så recensionen till denna kommer bara att läggas upp på den här bloggen. Det är en kriminalroman om en kvinna vid namn Jenny (I know, right?) som tvingas hjälpa polisen att jaga en kidnappare och dess offer eftersom hon själv varit med om samma sak då hon var ung. Boken har inte fått särskilt bra kritik på Goodreads men den låter trots det intressant då man läser vad den handlar om. Jag hoppas att jag gillar den!

Nicola, Milan av Lodovico Pignatti Morano | 25 April 2014, Semiotext(e)
Jag ska heller inte recensera den här för Bearbooks men tänker göra det här på bloggen istället. Boken verkar handla om en destruktiv relation mellan två män där den ene är besatt av den andres karisma och livsstil. Samtidigt verkar boken handla om:

”Vaguely employed as a brand strategist in a B-version of the Italian Glamour export economy, the twenty-five-year-old unnamed narrator of ”Nicola, Milan” is an international loner, watch checker, tip leaver, shit-talker, drifting from bar to airport lounge, taxi to hotel foyer, drunk and caffeinated at the same time, trying to explain to you the finer points of how to pitch an idea of Italy to Americans.”

Jag har inte riktigt kunnat skapa mig en bild av handlingen men det ska trots det bli intressant att läsa. Det enda jag spontant inte gillar är omslaget. Jag har jättesvårt att förstå vad det ska föreställa för något.

The Suiciders av Travis Jeppesen | 18 Oktober 2013, Semiotext(e)
Detta är den sista boken som jag fått och den som jag är mest osäker på. För det första är jag inte hundra procent säker på vad den handlar om, för det andra verkar det inte vara den typen av böcker som jag normalt läser. Jag ska vara så öppensinnad jag bara kan – det kan ju mycket väl vara en riktigt bra bok som jag kommer att gilla. De sista meningarna i beskrivningen på Goodreads låter faktiskt riktigt intressant: ”Jeppesen ventures beyond any notion of fixed identity. The result is a dazzling, perversely accurate portrait of American life in the new century, conveyed as a post-punk nouveau roman.

Men jag kan bara inte släppa hur obehagligt omslaget är. Gå och titta på Goodreads om du är nyfiken. Eller är det bara jag som tycker att det är obehagligt?

Standard

One thought on “Book haul | Recensionsexemplar

Kommentera

