Reading is sexy ♥

In cold blood av Truman Capote (1965)

Truman Capote (1)In Cold Blood är den första boken skriven av Truman Capote som jag någonsin läst. Jag vet inte hur länge jag har ägt den men det är säkert sedan 2010. Det är en riktig hyllvärmare som jag inte ens har försökt att läsa förrän nu. Det beror däremot, till stor del, på att jag sett filmen Capote (2005) och kommer ihåg den väldigt väl.

Jag har väldigt svårt för att placera In Cold Blood i en specifik genre. Enligt Wikipedia är det non-fiction men samtidigt skulle jag vilja påpeka att den är berättad som en skönlitterär berättelse. I grund och botten är det en återgivning av en faktisk händelse men med starka skönlitterära drag och, som jag förstått det, fabricerade och omskrivna delar.

Det var en mycket intressant bok. Tyvärr kommer jag fortfarande ihåg mycket från filmen så det var inte mycket som var nytt för mig. Det jag däremot gillade var att boken dels beskriver offren och samhällets synvinkel, dels mördarnas. Det kändes på något vis som rätt så ovanligt. Jag har i alla fall aldrig läst en sådan bok. Det gjorde också hela läsupplevelsen rätt så obehaglig. Det var verkligen, som det också står på baksidan, den amerikanska mardrömmen…

Standard

One thought on “In cold blood av Truman Capote (1965)

  1. Pingback: Månadsrapport maj och juni 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

