Reading is sexy ♥

Snow Falling on Cedars av David Guterson (1994)

David Guterson (1)Snow Falling on Cedars är en rätt så massiv bok både till längd och innehåll. Den 460 sidor långa romanen handlar om en mordrättegång San Piedro Island utanför Seattle år 1954. Romanen består av återberättelser som antingen relaterar direkt till mordet i fråga eller till karaktärerna själva. Det intressanta är att handlingen i nutid bara utspelas i tre dagar. Allt annat är återberättande av mordnatten och om karaktärernas handlingar.

Trots att jag hade önskat lite mer nutidshandling var det en gripande bok. Jag gillar sådana här typer av böcker där det som händer inte har någon större betydelse för romanen men att det samtidigt är helt avgörande på något vis. Det är egentligen karaktärernas inre liv som är det viktiga och också det som formar handlingen. Att det är ett mord som är på tapeten är egentligen inte så viktigt. Jag har läst att flera på Goodreads haft problem med denna aspekt av romanen, de tycker att den är långsam och tråkig, då jag skulle vilja hävda motsatsen. Efter ungefär halva boken kunde jag däremot gissa hur den skulle sluta, och jag hade också rätt, men det var trots detta en fin och samtidigt spännande roman.

Jag kan verkligen inte släppa hur onödig det lilla klistermärket uppe i det högra hörnet är. Trots att det står ”The award-winning #1 bestseller” så äger det ju faktiskt oss ingenting. Vad för slags pris? Var och enligt vem är det en bästsäljare? Jag behöver mer information. Och dessutom så är det heller inget klistermärke. Det är en del av omslaget which makes it even weirder…

Standard

6 thoughts on “Snow Falling on Cedars av David Guterson (1994)

    • Den har inte fått särskilt bra recensioner på Goodreads så jag var lite tveksam innan jag började läsa den men sådan tur var gillade jag den. Nu är jag sugen på att läsa något annat som Guterson skrivit…

  1. Pingback: Månadsrapport april 2014 | How hollow heart and full

  2. Pingback: Snö faller på cederträden av David Guterson - C.R.M. Nilsson

Kommentera

