Reading is sexy ♥

En eftersökt man av John le Carré (2008)

John le Carre (1)En eftersökt man är den första romanen av John le Carré som jag läst och jag insåg efter ungefär 80 sidor att jag helt hade missuppfattat vad den skulle handla om. Av någon outgrundlig anledning trodde jag att detta var en George Smiley-bok  t r o t s  att den utspelar sig på 2000-talet. Jag vet inte alls varför jag fick för mig det, kanske blandade jag ihop den med min andra John le Carré-bok, Spionen som kom in från kylan.

Trots detta missförstånd var det en riktigt bra bok. Det var inte alls vad jag förväntade mig av John le Carré, den var både rolig och kvicktänkt, då jag trodde att han var en rätt så allvarlig författare. Jag tror att jag har den bilden av honom på grund av filmen Tinker Tailor Soldier Spy (2011). Det var en betydligt roligare bok än så och jag kan tänka mig att de om George Smiley också är det. Handlingen var riktigt spännande och jag gillade många av karaktärerna. Det enda som jag kanske störde mig på, eller så kanske jag bara missade det, var vad som hände med en av de mindre karaktärerna. Det handlade väldigt mycket om den här karaktären och helt plötsligt handlade det ingenting om hen. Jag vet inte om jag helt enkelt missade vad som hände eller om det var underförstått vad som hänt. Annars var boken riktigt bra.

Tydligen ska En eftersökt man släppas som film i år men eftersom Philip Seymour Hoffman är med i filmen har man skjutit på datumet. Jag vet inte alls när den kommer till Sverige men den ser ut att vara bra, baserat på rollistan, jag tänker se den i alla fall. Jag har trots allt läst boken…

Standard

3 thoughts on “En eftersökt man av John le Carré (2008)

  1. Pingback: Månadsrapport april 2014 | How hollow heart and full

  2. Pingback: Halvårsrapport 2014 | Del 2 | How hollow heart and full

  3. Pingback: A Delicate Truth av John le Carré (2013) | How hollow heart and full

Kommentera

