Reading is sexy ♥

Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman (1999)

Andrew Kaufman (1)I förrgår köpte jag två böcker skrivna av Andrew Kaufman medan jag väntade på ett tåg. Jag hade tid att döda och kom fram till att en bokhandel var den perfekta platsen för det. Den ena boken var Alla mina vänner är superhjältar som jag faktiskt började läsa förra året på ett bibliotek men aldrig läste ut. Den andra var Den krympande hustrun som jag haft i min önskelista på Goodreads under en längre tid. Det är både otroligt korta böcker, båda just över 100 sidor, och jag har redan läst ut den förstnämnda.

Alla mina vänner är superhjältar är en söt men ledsam berättelse om en man, Tom, som blir osynlig för sin hustru, Perfektionisten, på deras bröllopsdag på grund av ett avundsjukt ex. Hustrun kan varken se, höra eller minnas sin man. Hon bestämmer sig för att flytta till Kanada för att börja om på nytt och innan hennes plan landar måste mannen övertala henne om att han faktiskt existerar. I boken är alla förutom Tom en superhjälte med mer eller mindre värdefulla talanger.

Det är egentligen en rätt så löjlig handling men på något vis lyckas Andrew Kaufman berätta historien på ett fint och betydelsefullt sätt. Det är inget stort litterärt verk men det är och andra sidan lätt att känna igen antingen sig själv eller andra i karaktärerna. Alla har träffat en Perfektionist som bara måste ha ordning och reda runt omkring sig för att fungera, en Hypno som med fina ord kan få dig att tro att allt är perfekt då det i själva verket är den totala motsatsen eller en Stresskanin som absorberar all stress och ångest i vilken situation som helt och gör den till sin egen. Jag kan i alla fall känna igen flera personer jag känner i dessa karaktärer.

Jag tycker att det var en fin liten bok med både humor och allvar. Jag har precis börjat läsa Den krympande hustrun och jag hoppas att jag kommer att gilla den lika mycket som jag gillade denna.

Standard

4 thoughts on “Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman (1999)

  1. Pingback: Månadsrapport april 2014 | How hollow heart and full

  2. Pingback: Den krympande hustrun av Andrew Kaufman | How hollow heart and full

  3. Pingback: Familjen Weird av Andrew Kaufman (2014) | How hollow heart and full

  4. Pingback: Alla mina vänner är superhjältar av Andrew Kaufman

Kommentera

