Reading is sexy ♥

1984 av George Orwell (1949)

20140501-024243.jpgÄntligen har jag läst denna klassiker och så obehaglig den var sedan. Det kändes verkligen som om Storebror såg en medan man läste 1984. Det gick aldrig att riktigt släppa.

Jag fångades direkt av handlingen och huvudkaraktären Winston. Orwell har verkligen lyckats med att skapa den rätta känslan av att det är en dystopisk utopi. För karaktärerna är samhället en utopi, det perfekta samhället, men för läsaren är det den hemskaste dystopin. Vi ser hur hjärntvättade alla är men kan inte göra något åt det. Det är så här som dystopier ska vara, tycker jag. Det är sådana här romaner som sätter sig på hjärnan och sådant som man sent kommer att glömma.

Trots att Winston inte är särskilt trevlig är det lätt att gilla honom. Jag tror i alla fall att det är meningen att man ska gilla honom. Det är genom honom vi uppfattar handlingen och det är också han som står för vår individualitet och vår rätt till att välja själv. Han är en intelligent karaktär och klarar av att diskutera och analysera Storebrors handlingar genom romanen. Han är däremot rejält paranoid och impulsiv vilket försätter honom i flera jobbiga situationer i romanen.

Romanen håller oss på tårna och tar flera dramatiska vändningar. Som läsare kan man aldrig vara riktigt lugn för då det är alltid då man slappnar av som det sker något livsavgörande för någon av karaktärerna. Det skedde en rejäl plot twist på slutet som jag vet att jag borde ha väntat mig men som ändå kom som en överraskning.

Det var en klassiker värd namnet som jag verkligen kan rekommendera! Det är en roman som alla borde kunna gilla!

Standard

4 thoughts on “1984 av George Orwell (1949)

  1. Efter att ha läst mycket ungdomsdystopier, känns det som om det kanske är dags att ta i tu med klassikerna – 1984, Fahrenheit 451, Brave New World, Kallocain… Din recension gör mig sugen på att läsa 1984 🙂

    • Gör det! Alla jag hittills läst har varit bra, vissa mer än andra, men alla har varit helt klart läsvärda. 1984 är en av mina favoriter hittills. Den var riktigt, riktigt fängslande. No pun intended.

      Fahrenheit 451 ligger överst på min tbr-dystopilista just nu.

  2. Pingback: Månadsrapport april 2014 | How hollow heart and full

  3. Pingback: Halvårsrapport 2014 | Del 2 | How hollow heart and full

Kommentera

