Reading is sexy ♥

To the Lighthouse av Virginia Woolf (1927)

Virginia Woolf (1)Den första boken av Woolf som jag någonsin läste var A Room of One’s Own. Jag känner mig fortfarande, ett år senare, helt fängslad av allt från innehållet till språket. Med detta visste jag också att To the Lighthouse inte alls skulle vara som den första boken. Den ena är trots allt en essä medan den andra är en skönlitterär roman.

Det var trots denna observation en jättebra bok. Det tog ett tag för mig att komma in i handlingen, kanske var det på grund av att den kom igång så plötsligt, men då jag väl kom förbi detta var den bra. Det är alltid spännande med in medias res-inedlningar och det känns som ett tag sedan jag läste en sådan bok. Jag hade jättesvårt för flera av karaktärerna. De enda jag egentligen gillade var barnen och Mrs. Ramsay. Jag ville vid flera tillfällen slå Mr. Ramsay, Tansley och flera av gästerna på käften. Och det var jobbigt att jag inte fick göra det.

Jag tror att jag föredrar A Room of One’s Own över To the Lighthouse. Det var en bra bok, missförstå mig inte, men den grep mig inte lika hårt som den förra gjorde. Jag kommer definitivt att läsa om den någon gång och upptäcka något nytt, som gör den ännu bättre. Nästa Woolf får däremot bli Mrs Dalloway. Jag känner på mig att jag kommer att gilla den ännu mer än denna. Det är nog mer en bok för mig, tror jag.

Standard

One thought on “To the Lighthouse av Virginia Woolf (1927)

  1. Pingback: Månadsrapport april 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

