Reading is sexy ♥

Pennskaftet av Elin Wägner (1910)

Elin Wägner (1)Jag älskar Elin Wägner och för mig är hon en självklar förebild när det kommer till kampen för lika rättigheter mellan könen. Jag läste, som ni kanske minns, Norrtullsligan i början av förra året. Den kommer att finnas kvar i mina tankar länge, känner jag. Och jag ville genast läsa mer av Wägner. Nu, ett år senare, har jag gjort det.

Men.

Om jag ska vara helt ärlig var det inte alldeles enkelt. Jag hade svårt för Pennskaftet och det tog ett tag innan jag tog mig igenom den. Den var inte karaktärerna, handlingen eller budskapet bakom romanen som jag störde mig på. Tvärtom. De var några av mina absoluta favoriter i hela läsupplevelsen. Problemet var nog språket. Jag var tvungen att läsa om inledningen flera gånger för att ens börja förstå den. Orden i sig var enkla så kanske var det meningsbyggnaderna. Kanske var det den nästan äldre berättarstilen. Jag vet inte vad det var men något var det som fick mig att sakta ner och fundera på vad det var jag egentligen läste. Om jag ska jämföra Pennskaftet med Norrtullsligan så känns den senare mycket med modern.

Språket åsido, det var det bakom handlingen som var det riktigt intressanta. Jag har inte läst en roman om kvinnlig rösträtt tidigare och det var ett stort plus att boken tog upp flera sidor av samma problem. Vi hade dels kvinnan som kämpar för rätten att rösta, dels kvinnan som helt verkade ha accepterat sin lott i livet. Vi fick dessutom läsa en del om männens syn på kvinnors rösträtt. Det var också intressant att läsa om kvinnors arbeten och om hur de försökte att bli ekonomiskt självständiga.

Det var en bra bok men tyvärr så kan jag inte ge den toppbetyg då språken hämmade mig så.

Standard

3 thoughts on “Pennskaftet av Elin Wägner (1910)

  1. Minns bara när vi hade den som litteratur i litteraturvetenskapen, och till skillnad från så många andra böcker var den här riktigt bra och intressant! Problematiken med språket känner jag igen, men har dock en känsla av att det gick över en bit in i boken…? Mer att det var charmigt att få läsa den äldre tidens svenska språk och fascineras över det!

  2. Pingback: Månadsrapport april 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

