Reading is sexy ♥

All the Pretty Horses av Cormac McCarthy (1992)

Cormac McCarthy (2)Jag har aldrig läst en riktig cowboy-roman. En gång läste jag en som var skriven på 1940-talet för unga pojkar men jag har aldrig läst en skriven för vuxna. Jag har haft The Border Trilogy i flera år men eftersom det är en samlingsvolym med tre böcker har jag aldrig orkat läsa den. För ett tag sedan skaffade jag de enskilda böckerna och har nu läst den första.

Det är inte en särskilt lång bok, jag tror min utgåva är på 310 sidor, men den är krävande. Det är och andra sidan alla McCarthys böcker. Den kräver din uppmärksamhet och dedikation eftersom du inte kan flyga igenom den. I början läste jag bara någon sida per dag och var sedan tvungen att lägga ifrån mig boken. Jag tror att jag hann läsa minst tre andra böcker samtidigt som jag läste All the Pretty Horses. Det gick bättre att läsa allt eftersom men det är en av de mer krävande böcker som jag hittills läst. Det är inte handlingen det hänger på, utan språket. McCarthy skriver som en sydstatare (av en anledning) och ignorerar de flesta regler vad gäller skiljetecken. Han har punkt och stor bokstav men det är ungefär det.

Det var en väldigt bra bok. All the Pretty Horses handlar om en pojke vid namn John Grady som vill ta över familjegården men har fått veta att den ska säljas. Grady väljer istället att tillsammans med sin bästa kompis ta sig över gränsen till Mexiko för att skapa sig en bättre och mer oberoende tillvaro. Samtidigt som bokens klimat är tuff så är All the Pretty Horses till viss del en relationsroman. Det förekommer inte särskilt mycket karaktärsutveckling i boken, det är trots allt bara den första av tre, det är snarare mer fokus på de olika relationerna än individerna. Det tråkiga med det är att jag inte brydde mig särskilt mycket om Grady eller någon annan. Det kan förvisso ändras i uppföljaren. Jag tänker däremot sätta lite distans mellan jag och The Border Trilogy och läsa lite mindre krävande saker emellan.

Standard

2 thoughts on “All the Pretty Horses av Cormac McCarthy (1992)

  1. Pingback: Månadsrapport april 2014 | How hollow heart and full

  2. Pingback: Halvårsrapport 2014 | Del 2 | How hollow heart and full

Kommentera

