Reading is sexy ♥

The Carnivorous Carnival av Lemony Snicket (2002)

Lemony Snicket (9)De senaste två-tre böckerna i Lemony Snickets A Series of Unfortunate Events har varit lite sådär ‘meh’ och på grund av detta sköt jag på bok nio, The Carnivorous Carnival, ganska länge. Till slut kände jag att det var löjligt och bestämde mig för att helt enkelt läsa boken. Jag måste säga att serien har kommit igång igen efter de så kallade mellanböckerna. Det är en riktigt bra bok.

Det är tydligt att slutet börjat närma sig. Det är fortfarande några böcker kvar i serien men både handlingens takt och spänningsfaktor har ökat. På något vis känns det som om Count Olaf och hans gäng alltid ligger steget före syskonen Baudelaire. Förr upplevde jag det som att syskonen både hade ett fysiskt och psykiskt avstånd till Count Olaf men nu har detta avstånd försvunnit. Det känns som om stämningen har blivit allt mer hetsigt och intensiv.

Med detta kan man kanske förstå att jag också gillade handlingen i The Carnivorous Carnival. Det är alltid roligt med karnevaler och karaktärerna där var intressanta. Det var en rätt så tragisk stämning på karnevalen och jag tyckte mest synd om karaktärerna. Men de tillförde i alla fall en slags dynamik som inte fanns innan. Det jag tror jag har svårast för, eller det som gör mig mest ledsam i alla fall, är då det inte går så bra för vuxna förebilder i serien. Jag känner att jag verkligen har ett behov av att syskonen ska få en eller flera föräldrafigurer och då det inte går vägen blir jag ledsam. Men seriens syfte är tydligen att plåga läsaren så varför jag ens blir förvånad är en fråga i sig.

Seriens slut börjar närma sig och jag är riktigt nyfiken på vad den tionde boken, The Slippery Slope, kommer att handla om. Jag har bara läst några sidor än så länge men jag tror att den kommer att bli riktigt spännande. Jag ser ram emot den!

Standard

2 thoughts on “The Carnivorous Carnival av Lemony Snicket (2002)

  1. Pingback: The Slippery Slope | How hollow heart and full

  2. Pingback: Månadsrapport april 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

