Reading is sexy ♥

Döda Rummet: Strindbergs Sista Drömspel av Ola Skogäng och Per Demervall (2012)

Ola Skogäng (5)Jag fick tag på Ola Skogäng och Per Demervalls Döda Rummet: Strindbergs sista drömspel på bokrean i år. Jag bestämde mig för att äntligen läsa den förra helgen medan jag väntade på att mina föräldrar skulle komma och hälsa på. Det är verkligen den perfekta helgmorgonsläsningen. Jag hade det supertrevligt då jag satt där och läste seriealbumet med en varm kopp kaffe i solskenet.

Jag gillar verkligen Skogängs stil. Trots att mycket av det han gör handlar om mord och andra brott så lyckas han skapa en slags mysfaktor som är svår att frångå. Handlingen utspelasOla Skogäng (6) i, liksom i Theos Ockulta Kuriositeter, i Stockholm – fast med påhittade gator och områden. Jag gillar verkligen att Skogäng har valt Sverige och framförallt Stockholm. Det är ovanligt i sådana här sammanhang, tycker jag. Tyvärr handlade inte Döda Rummet om björnen Theo. Jag saknar verkligen honom. Huvudkaraktären den här gången var frilansjournalisten Axel. Jag måste säga att jag gillade honom, trots att han var mindre originell än Theo. Han passade i serien trots allt.

Jag vill inte avslöja något om handlingen för då förlorar den sin charm. Allt jag tänker säga att den är som Röda Rummet möter V för Vendetta. Strindberg, underjordiska klubbar och en dystopisk framtid. Dessutom rekommenderar jag att man läser den i månadsskiftet mars/april för bästa effekt.

Bildkälla

Standard

2 thoughts on “Döda Rummet: Strindbergs Sista Drömspel av Ola Skogäng och Per Demervall (2012)

  1. Pingback: Månadsrapport mars 2014 | How hollow heart and full

  2. Pingback: Halvårsrapport 2014 | Del 2 | How hollow heart and full

Kommentera

