Reading is sexy ♥

En gåtfull vänskap av Yoko Ogawa (2003)

Yoko Ogawa (1)Jag visste att det inte skulle gå bra med #blogg100. Det var ett alldeles för stort commitment och nu ligger jag efter med recensionerna. Jag har läst fem böcker sedan sist och först ut är den mycket fina och gulliga En Gåtfull Vänskap av Yoko Ogawa. Romanen handlar om en ung kvinna som har fått jobb som hembiträde åt en gammal matematiker. De två blir snart vänner och i romanen får läsaren följa med dem i vardagens alla bekymmer

Det var en superfin roman som både fick mig att skratta högt och fälla en tår vid flera tillfällen under läsningen. Karaktärerna var kanske inte så utvecklade som jag hade önskat men det behövdes liksom inte. Det var vänskapen mellan den unga kvinnan och matematikern som var det viktiga. Att det sedan inte hände sådär otroligt mycket i handlingen var heller inte så viktigt.

Jag har insett att jag måste läsa mer Japanska, eller för den delen asiatiska, författare, Jag gillar deras skrivande. Det händer inte så mycket i böckerna men karaktärerna gör ofta otroliga inre resor. Och platsbeskrivningarna är ofta gudomliga. Nästa gång jag skickar efter böcker måste jag se till att få med i alla fall en bok skriven av en Japan. Har ni några förslag på bra författare eller böcker?

Standard

4 thoughts on “En gåtfull vänskap av Yoko Ogawa (2003)

  1. Har tallat på den här boken på biblioteket fler än ett par gånger, får nog ta och plocka med den hem nästa gång! Den enda japanska författare jag läst (tror jag) är Murakami. Tyckte mycket om Efter mörkrets inbrott.

    • Jag kan verkligen rekommendera den! Jag har alltid känt ett visst motstånd när det kommer till Murakami. Det pratas liksom för mycket om honom men jag kommer nog att läsa en bok skriven av honom någon gång. Han är säkert en författare som jag skulle gilla…

  2. Pingback: And the Hippos were Boiled in their Tanks av William S. Burroughs och Jack Kerouac | How hollow heart and full

  3. Pingback: Månadsrapport mars 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

