Reading is sexy ♥

The unread books on your shelf | #blogg100

Books (1)Jag har avvaktat med att delta i #blogg100 men beslutade mig för att i alla fall försöka. Det värsta som kan hända är att jag inte uppdaterar. Eftersom detta är en bokblogg, för det mesta, ska jag försöka hålla mig till ämnen om böcker och läsning. Eftersom jag alldeles strax ska med tåget får detta bli ett kort inlägg.

En blogg jag följer, Bear books, uppmärksammade nyligen en artikel som The Telegraph skrivit om britternas olästa böcker. Enligt en undersökning har det visat sig att britter äger mer böcker än vad de läst.

A survey has found that half of an average home’s 138 books go unread. I’m surprised it is as low as a half. Books aren’t meant to be read […] I admit that it is vulgar to have one copy to read and another, unsullied copy for the drawing-room alcove. It’s as bad as having two handkerchiefs, one for show and one for blow. We should be like George Smiley, reading a rare 17th-century small folio so precious that it seems quite natural to shoo awkward visitors away from it (and the developed microfilm hidden between its hospitable leaves).

Artikelförfattaren menar däremot att man inte ska skämmas över att ha olästa böcker i sin bokhylla. Det tycker jag låter som ett jättebra råd. Trots att jag försöker att minska min hög med olästa böcker är det ingenting som jag skäms över. Jag vill helt enkelt bara kunna köpa nya böcker och läsa dem d i r e k t utan att tänka ”och så måste jag läsa den, den och den innan” Och vem vet hur många oupptäckta guldkorn jag har i bokhyllan? Inte jag i alla fall…

Bild hämtad från artikeln.

Standard

Kommentera

