Reading is sexy ♥

Journey to the Centre of the Earth av Jules Verne (1863)

Jules Verne (1)Då jag var yngre läste jag två av Jules Vernes böcker, Jorden runt på 80 dagar och Den hemlighetsfulla ön, och gillade båda. Jag såg också flera film- och TV-adaptioner av hans böcker och gillade även dem. Det var säkert 10-15 år sedan jag sist läste böckerna och jag antar att jag därför hade byggt upp rätt så höga förväntningar för Journey to the Centre of the Earth.

Jag försökte flera gånger att läsa den tryckta boken som jag äger, men kom inte längre än några sidor innan jag tröttnade. Jag gick sedan över till en nedladdad version av boken och läste faktiskt något kapitel innan jag tröttnade. I ett sista försök lyssnade jag på ljudboken samtidigt som jag läste e-boken. Jag tror att jag kom halvvägs innan jag gav upp. Nu orkar jag inte försöka igen. Inte just nu i alla fall. Kanske senare i livet då jag är mer redo för den.

Jag hade jättesvårt för det mesta i boken, måste jag erkänna. Jag kunde inte vänja mig vid språket utan fastande hela tiden vid svåra ord och uttryck. Jag hängde inte med i handlingen och jag gillade inte karaktärerna. Otto Liedenbrock var, enligt mig, fullständigt osympatisk och dryg. Jag gillade till viss del Axel men mycket av det tror jag var hans bisarra humor. Ett av problemen, enligt mig, är att Journey to the Centre of the Earth inte har följt med i utvecklingen på samma sätt som Vernes andra romaner. Romanen kändes oerhört daterad i allt från handling, berättarteknik och karaktärsutveckling.

Jag vet inte om det bara är jag som inte riktigt kunde ta till mig den här romanen eller om det finns flera som jag. Det vore tråkigt om jag var den enda. Hur det än må vara så kommer jag att ge Journey to the Centre of the Earth ytterligare en chans då jag antingen glömt handlingen eller hittat en läsvänlig utgåva.

Standard

One thought on “Journey to the Centre of the Earth av Jules Verne (1863)

  1. Pingback: Månadsrapport mars 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

