Reading is sexy ♥

Internationella kvinnodagen | 5 boktips

Internationella kvinnodagen (1)I dag är det internationella kvinnodagen och jag vill tipsa om fem böcker som handlar om eller är skrivna av kvinnor. Listan är inte i någon särskild ordning, det är helt enkelt bara fem riktigt bra böcker som alla borde läsa.

Virginia Woolf | A Room of One’s Own (Goodreads)
Detta är min absoluta favorit av allt Woolf någonsin skrivit. Jag läste essän förra året och det var nästan som en religiös upplevelse. Jag har två olästa Woolf i bokhyllan, To the Lighthouse och Mrs Dalloway, varav den förstnämnda är en hyllvärmare. Kanske kan det bli en lika bra upplevelse som A Room of One’s Own?

Sylvia Plath | The Bell Jar (Goodreads)
Jag älskar Sylvia Plats dikter men har egentligen bara läst en enda bok som hon skrivit. The Bell Jar är kanske inte en av mina favoritböcker men det är ändå en bok värd att läsas då den återger en intressant bild av den amerikanska unga kvinnan. Jag skulle däremot vilja läsa någon annan av hennes böcker för att jämföra och se hur hon är som författare utanför poesin.

Henrik Ibsen | Et dukkehjem: Skuespil i tre akter (Goodreads)
Den enda mannen på min lista har skrivit en, om inte den, favorit bland pjäser. Nora är en av mina favoritkaraktärer inom litteraturen och hennes uppbrott från sin förtryckande man är en av de bästa som någonsin funnits.

Moa Martinson (Goodreads)
Moa Martinson är en av mina favoriter bland svenska poeter. Jag har hittills inte läst en enda roman som hon har skrivit, trots att jag har Kvinnor och Äppelträd som hyllvärmare, men det gör ingen ting just nu. Jag kommer till läsa den antingen i år eller nästa år. Jag gillar däremot att läsa o m henne. Jag kan till exempel tipsa om Ebba Wiit-Brattströms studie Moa Martinson: skrift och drift i trettiotalet.

Karin Boye (Goodreads)
Liksom med Martinson är Karin Boye en av mina favoriter bland svenska poeter. Jag har gillat hennes poesi sedan jag var liten och trots att hon varit död i många årtionden känns hennes dikter alltid lika aktuella.

Standard

Kommentera

