Reading is sexy ♥

Mr Alis äktenskapsbyrå av Farahad Zama (2008)

Farahad Zama (1)Mr Alis Äktenskapsbyrå handlar om den ofrivillige pensionären Mr Ali som inte kan acceptera sin nya tillvaro. Dessutom retar han gallfeber på sin fru. Han bestämmer sig så småningom för att öppna en äktenskapsbyrå i sitt hem. Dit kan både män och kvinnor komma för att hitta en passande partner åt sig själv eller en nära släkting. I romanen får vi inte bara följa utvecklingen av äktenskapsbyrån utan också Mr Alis egna familj och även hans assistent Arunas sökande efter en man som vill ha henne.

Som man kanske kan gissa, med tanke på omslaget, utspelas handlingen någonstans i Indien. Det är en charmig historia med roliga karaktärer men det är svårt att släppa den annorlunda synen på äktenskap och relationer. Bara det att människor kommer till äktenskapsbyrån för att hitta en lämplig partner till nära släktingar känns rätt så unikt. Det är åtminstone inget som händer i någon större utsträckning i Sverige i dag. Sedan skulle nog ingen i Sverige få för sig att frivilligt flytta hem till sina svärföräldrar efter att man gift sig. I romanen är det en självklarhet att någon annan väljer din partner och att ni sedan flyttar hem till svärföräldrarna.

Jag läste några recensioner av boken och många har hakat upp sig på hur Zama tacklar ämnet om arrangerande äktenskap. Recensenterna tycker att Zama är för naiv och att han inte är tillräckligt seriös med tanke på ämnet. Jag tycker att det är fel sak att hänga upp sig på och särskilt då romanen inte försöker att vara ett litterärt mästerverk. Om man kan åsidosätta detta mer pessimistisk synsätt är Mr Alis Äktenskapsbyrå en riktig feelgoodroman. Zama har en behagligt berättarstil och ett humoristiskt språk. Jag blev väldigt fäst vid Aruna och det var roligt att hennes historia gavs en sådan stor plats.

Det ska tydligen finnas tre eller fyra uppföljare till Mr Alis Äktenskapsbyrå men jag är osäker på om jag kommer att läsa dem. Om jag får tillfälle ska jag göra det men det är nog ingenting jag kommer att prioritera. Jag har fortfarande 62 hyllvärmare kvar…

Standard

One thought on “Mr Alis äktenskapsbyrå av Farahad Zama (2008)

  1. Pingback: Månadsrapport mars 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

