Reading is sexy ♥

Köpta böcker i februari 2014

Böcker (31)Den enda bokrean som jag besökte i år var den där jag bor. Jag har sedan många år tröttnat på bokrean på internet. Det brukar aldrig vara några bra böcker och man köper mest böcker som man ångrar. Och dessutom finns det nästan bara tråkiga deckare att köpa. Jag ville däremot stötta den lokala bokhandlaren och hittade faktiskt fem riktigt spännande böcker. I februari adopterade jag också en bok från en kollega. Totalt har jag införskaffat sex böcker.

Det kanske roligaste fyndet var Ola Skogängs och Per Demervalls Döda rummet: Strindbergs sista drömspel. Det är en serieroman som utspelar sig i ett fiktivt Stockholm där man, istället för att begrava Strindberg, förvarar honom i en slags tryckkammare inför framtiden. Jag kan inte alls förklara handlingen eftersom jag bara har bläddrat i den men guuud vad spännande den ser ut att vara. Jag ska definitivt läsa den i mars. Jag hittade också Veronica Roths Divergent som handlar om sextonåriga Beatrice som bor i ett dystopiskt Chicago. Om jag har förstått det rätt handlar Divergent om kampen mellan att välja det som är bra för samhället och det som kan vara bra för bara en själv. Det är en bok utan för min comfort zone men den verkar vara riktigt bra.

Jag hittade också en inbunden upplaga av En fördämning mot Stilla havet av Marguerite Duras för princip ingenting. Jag ä l s k a r Duras författarskap, det finns ingen som har ett sådant fint språk som hon hade, och denna roman sägs vara grundstenen bland hennes romaner. Två böcker som jag är mer osäker på, men som jag köpte på grund av de fina titlarna, är novellsamlingen Navelsträngen i jorden samt romanen Vi kom över havet. Den senare verkar vara otroligt poetisk och fin.

Till sist adopterade jag också Han Fallada tegelsten Ensam i Berlin av en kollega. Det är en riktig tegelsten på 664 sidor men vad den verkar bra. Den har fått riktigt fia recensioner på Goodreads och jag gillar också den engelska titeln Every Man Dies Alone.

Standard

2 thoughts on “Köpta böcker i februari 2014

Kommentera

