Reading is sexy ♥

All Together Dead av Charlaine Harris (2007)

Charlaine Harris (7)Som jag skev i det förra inlägget har jag äntligen läst den sista delen i The Southern Vampire Mysteries. Det finns ytterligare sex böcker skrivna men de äger jag inte just nu. Det får bli ett senare projekt. Just nu är jag nöjd med att jag läst de första sju böckerna. Jag köpte boxen runt 2009 och det tog något år innan jag läste den första boken. Sedan tog det ett år innan jag läste nästa. Och ytterligare ett år innan jag läste resten.

All Together Dead har en betydligt starkare handling än de senaste böckerna. Den är framförallt tydligare och lättare att följa. Sookie har blivit tillfrågad att delta i en rättegång om Lousianas vampyrdrottning, Sophie-Anne, som har anklagats för att ha dödat vampyrkungen i Arkansas. Sookie bemästrar som bekant telepati och kan med det hjälpa vampyrerna i Louisiana att hitta tänkbara skyldiga. Under rättegången uppstår, som alltid, en hel massa dramatik och incidenter. Jag upplevde det som att All Together Dead hade ett tydligare syfte än de senaste böckerna. Det var nästan mer spännande att följa med i handlingen än att följa med i tennismatchen Eric-Sookie-Quinn.

Jag vet förresten fortfarande inte vad jag tycker om Quinn. Jag tror att jag har accepterat honom mer som en karaktär. Samtidigt är jag inte superintresserad av hans roll i handlingen eller hans relation med Sookie. Han är kanske liiite tråkig, hur snygg han än är. Någon som jag däremot ä l s k a r är Pam. Hon är ju lätt den mest underhållande karaktären i böckerna. Det var jätteintressant att få veta mer om hennes bakgrundshistoria. Den skiljer sig rätt så mycket från den i TV-serien. Jag vet inte om de två versionerna av Pam har några likheter nu då jag tänker på det. Jag tror faktiskt inte det. Strunt samma. Pam är en BAMF på alla sätt och vis i både böckerna och TV-serien.

True Blood (5)Det var, sammanfattningsvis, en riktigt bra bok. Jag vill ha lite mer kick ass-Sookie men jag kan inte få allt. Så länge hon inte är en toffel är jag rätt så nöjd. Dramatiken ökar sakta men säkert i tennismatchen Eric-Sookie-Quinn så den som väntar på något gott…

Standard

5 thoughts on “All Together Dead av Charlaine Harris (2007)

  1. Pam är verkligen bäst! ❤
    Tara är ju en karaktär som skiljer sig otroligt mycket från serien… Är nästan synd att Tara inte fick vara den Tara som finns i böckerna, ändå så är hon rätt kick-ass i serien… Meeeen… har lite svårt för när de ändrar och lägger till karaktärer sådär…

  2. Pingback: Månadsrapport februari 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

