Reading is sexy ♥

Barnens Ö av P C Jersild (1976)

PC Jersild (1)P C Jersild är inte den författare jag trodde att han skulle vara. Jag såg framför mig en mer stillsam och återhållsam författare som målade upp vackra bilder. Han är nog den direkta motsatsen till detta.

Handlingen till Barnens Ö är rätt så enkel. En elvaårig pojke, Reine, blir skickad på kollo över sommarlovet. Han vill inte alls på kollo och bestämmer sig därför för att lura både sin ensamstående mamma och kollot och drar istället runt i Stockholm hela sommaren. Hans mamma tror att han är på kollo och kollot tror att han ligger inne på sjukhus. Det händer en rad rätt så sjuka och hemska saker för Reine under handlingens gång. Han umgås med en rad lössläppta människor, fyllegubbar, gamla arbetande kvinnor, bikers och småtjuvar. Det är en jättespännande skildring av 1970-talets Stockholm. Om boken hade utspelats i dag hade den nog varit helt annorlunda. Jag vet inte ens om det hade varit genomförbart det som Reine företog sig. SOC hade nog varit inkopplad sedan en längre tid tillbaka…

Det jag kanske reagerade mest på var hur mycket Jersilds karaktärer söp och svor. Nakenheten var ganska svårt att komma ifrån också. Jag förväntade mig inte alls detta, måste jag säga. Jag skulle också vilja läsa Efter Floden. Det skulle hur som helst vara intressant att läsa något annat av honom för att se om han alltid skriver så här eller om detta var ett undantag.

Standard

One thought on “Barnens Ö av P C Jersild (1976)

  1. Pingback: Månadsrapport februari 2014 | How hollow heart and full

Kommentera

